Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/29936
Title: دور الاتصال التسويقي في ترويج خدمات البنوك التجارية (دراسة ميدانية على عينة من زبائن مؤسسة ترست بنك تقرت )
Authors: زياني, غوثي
طرباخ, وليد
بدودة, هارون
Keywords: الاتصال التسويقي
خدمات البنوك
Issue Date: 2022
Publisher: univ-ouargla
Abstract: - تعتبر البنوك التجارية أحد أهم الركائز التقدم الاقتصادي، فهي تساهم في تمويل المشاريع الاستثمارية واشباع الحاجات المتعددة للعملاء سواء أفراد أم مؤسسات ،كما تساهم في توسيع حجم السوق من خلال تسيير وتنشيط المعاملات التجارية والمالية ،لقد اقترنت التطورات المصرفية بالاتصال التسويقيوالذي يقوم بنقل المعلومات والأفكار حول منتجاتوخصائصها ووظائفها ومميزتها ، وفق خطط محكمة وعبر مختلف وسائله الأكثر فعاليةلتحقيق أهداف البنوك المنشودة ، إذ توجه جميع أنشطتها لإشباع حاجات ورغبات الزبائن من خلال أربع عناصر هيالمنتج والسعر والتوزيع والترويج. : الكلمات الدالة :دور ،الاتصال التسويقي ، ترويج ،خدمات،البنوك التجارية ولقد اندرجت هذه الدراسة تحت مجموعة من الأسئلة. ° ماهي وسائل والأساليب الاتصال التسويقي في مؤسسة ترست بنك تقرت من وجهة نظر زبائنها ؟ ° فيما تتماثل فعالية مساهمة الاتصال التسويقي في ترويج خدمات مؤسسة ترست بنك تقرت من وجهة نظر زبائنها ؟ ° ما هي المشاكل والصعوبات التي تواجه مؤسسة ترست بنك تقرت في ترويج خدماتها من وجهة نظر زبانها ؟ واعتمدنا في دراستنا هذه على المنهج الوصفي ، و لإجراء هذه الدراسة توجب علينا الاكتفاء بعينة تمثل المجتمع المدروس وذلك باستخدام العينة القصدية لتشمل 20 مفردات من زبائن المؤسسة ، ومن أجل الحصول على البيانات والمعطيات التي تخدم أهداف الدراسة اعتمدنا على استمارة الاستبيان كأداة رئيسية في البحث كونها تساعد على جمع البيانات ، وتمثلت مجالات الدراسة كالآتي : • الاطار المكاني :مؤسسة ترست بنك تقرت . • الاطار الزمني :. الموسم الدراسي 2021-2022 حيث انطلقت الدراسة من جانفي 2022الى غاية أواخر شهر افريل 2022 • الاطار الموضوعي و البشري :هو دراسة دور الاتصال التسويقي في ترويج خدمات ترست بنك" تقرت "على زبائنها ، أما البشري حيث يمثل زبائن المؤسسة من أجل كسب معلومات عليهم حول الخدمات المقدمة من طرف المؤسسة وفي الاخير توصلنا إلى نتائج عامة للدراسة تمثلت في بعض النقاط منها : • من بين الوسائل الأساليب الأكثر استعمالا من طرف مؤسسة ترست بنك تقرت هي الإعلانات والاشهارات بدرجة أولى في ترويج الخدمات حين كانت استخدامات الوسائل الاخرى كالأنترنت والتلفزون بشكل متفاوت • توصلنا في الأخير أن المؤسسة تقوم بتواصل مع زبائنها من أجل عرض خدماتها على زبائنها عبر الاتصال التسويقي وهذا ماساهم في اشباع حاجات الزبائن وزيادة فرص التعامل مع المؤسسة • توصلنا في الأخير لأي مؤسسة مشاكل وصعوبات ومن بين مشاكل وصعوبات مؤسسة ترست بنك تقرت حسب رأي زبائنها هي عدم التخصص في الاتصال التسويقي وكذلك ضعف الشبكة الذي أدىالى جعل الوصول الى الخدمة والمعلومة بطيئة
Commercial banks are one of the most important pillars of economic progress. They help to finance investment projects and satisfy the multiple needs of customers, both individuals and institutions. They also help to expand market size through the conduct and stimulation of commercial and financial transactions. Banking developments are coupled with marketing communication, which transforms information and ideas about products, their characteristics, functions and features, in accordance with well-planned and most effective ways to achieve the desired objectives of banks. All their activities are directed to satisfy customers' needs and desires through four elements, namely Product, price, distribution and promotion. In this brief introduction we raise the main question of this study: marketing،communication in promoting،Commercial banks A number of sub-questions fall under the main question: ° What are the means and methods of marketing communication in the Trust Bank Touggourtinstitution? ° What is the effectiveness of the contribution of marketing communication in promoting the services of Trust Bank Touggourt from the point of view of its customers? ° What are the problems and difficulties that Trust Bank Touggourtinstitution faces in promoting its services from the point of view of its customers? This study was based on a descriptive approach: To do this study, we had to be content with a representative sample of the population, using the target sample to include 20 items from the organization's clients. In order to obtain data that will serve the purposes of the study, we used the questionnaire as the main research tool, since it helps collect data. • place: Trust Bank Touggourt Foundation • Time:.schoolyear 2021-2022, the study started from January 2022 until late April 2022. • Thematic and Human Framework: examining the role of marketing communication in promoting TouggourtBank's services to its customers and Human representing TouggourtBank's customers in order to gain information about them and servicesoffered by this institution Finally, we reached general results of the study, including: • Among the means and methods most used by Trust Bank Touggourt are notices and advertisements in the first place in the promotion of services When other uses of the Internet and television were uneven. • In the end, we found that the institution communicates with its customers in order to offer its services through marketing communication, and this contributed to satisfying the needs of customers and increasing opportunities • We eventually reached any institution with problems and difficulties, and among the problems and difficulties of Trust Bank, which was recognized according to the opinion of its customers, is the lack of specialization in marketing communication, as well as Network weakness, which led to slow access to
Description: التخصص :السنة الثانية ماستر اتصال جماهيري
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/29936
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tarbakh-walid.pdf1,47 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.