Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/29937
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorعبد الكريم, بن عبد الواحد-
dc.contributor.authorمريم, خضران-
dc.date.accessioned2022-07-03T10:12:31Z-
dc.date.available2022-07-03T10:12:31Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/29937-
dc.descriptionوزارة التعليم العالي والبحث العلمي، جامعة قاصدي مرباح ورقلة، معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية، قسم نشاطات التربية البدنية والرياضية، تخصص النشاط البدني الرياضي المدرسي.en_US
dc.description.abstractهدفت الدارسة إلى التعرف على مستويات الذكاء الحركي لدى تلاميذ التعليم الابتدائي، ولأجل اختبار الفرضيات استخدمنا اختبار قياس الذكاء الحركي للأطفال من اعداد (عصام الدين شعبان ومصطفى السباعي)، تم التأكد من صلاحية من خلال العينة الاستطلاعية التي بلغ عددها 20 تلميذ. عينة البحث الأساسية اختيرت بطريقة عشوائية وشملت 52 تلميذ من السنة 3 ابتدائي (8 سنوات)، استخدمنا المنهج الشبه تجريبي ولاختبار الفرضيات استخدمنا اختبار "ت" كوسيلة إحصائية. وبعد المعالجة الاحصائية لنتائج الدراسة توصلنا الى أن مستوى الذكاء الحركي لتلاميذ متوسط، و أنه لا توجد فروق بين الجنسين في مستويات الذكاء الحركي لتلاميذ السنة الثالثة من التعليم الابتدائي. The study aimed to identify the levels of kinetic intelligence among primary school pupils, and in order to test the hypotheses, we used the kinaesthetic intelligence scale for children prepared by (Essam El-Din Shaaban and Mustafa Al-Sebaei). The validity was confirmed through the exploratory sample of 20 pupils. The main research sample was chosen randomly and included 52 from pupils third year of primary school (8 years). We used the semi-experimental approach and to test the hypotheses we used the "T-test" as a statistical method. After statistical treatment of the results of the study, we concluded that the level of kinetic intelligence of pupils is average, and that there are no differences between the sexes in the levels of kinetic intelligence of the third year of primary school pupils.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة قاصدي مرباح ورقلةen_US
dc.subjectالألعاب الصغيرةen_US
dc.subjectالذكاء الحركيen_US
dc.subjectتلاميذ التعليم الابتدائيen_US
dc.subjectتنمية الدكاءen_US
dc.titleفاعلية برنامج للألعاب الصغيرة في تنمية الذكاء الحركي لتلاميذ التعليم الابتدائيen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Institut des Sciences et Techniques des Activités Physiques et Sportives - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
خضران مريم.pdf698,65 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.