Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/29946
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorبوجمعة, سلام-
dc.contributor.authorشبوح, نجاة-
dc.date.accessioned2022-07-03T11:03:37Z-
dc.date.available2022-07-03T11:03:37Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/29946-
dc.descriptionتعليمية المواد وجودة التعليمen_US
dc.description.abstractهدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على العلاقة بين استراتيجيات التعلم النشط (التعلم التعاوني-العصف الذهني -حل المشكلات) والتفكير الإبداعي لدى طلبة العلوم الدقيقة والعلوم الطبيعية بالمدرسة العليا للأساتذة بورقلة، ولتحقيق هدف الدراسة تم استخدام المنهج الوصفي الارتباطي الفارقي، واعتمدت الباحثة على أدوات الدراسة المتمثلة في استبيان استراتيجيات التعلم النشط من إعداد الباحثة ومقياس التفكير الإبتكاري لسيد خير الله (1981). وقد بلغ حجم العينة 140 طالبا وطالبة وذلك باستعمال الطريقة العشوائية الطبقية، والتي تم اختيارها من مجتمع الدراسة الأصلي المقدر ب 351 طالبا وطالبة يزاولون دراستهم بالمدرسة العليا للأساتذة بورقلة خلال العام الدراسي 2018/2019. تمت معالجة البيانات إحصائيا بالاستعانة ببرنامج الحزمة الإحصائية (SPSS) النسخة (22)، وأسفرت النتائج على عدم وجود علاقة ارتباطية دالة إحصائيا عند مستوى (0,05) بين استراتيجيات التعلم النشط (التعلم التعاوني-العصف الذهني -حل المشكلات) والتفكير الإبداعي لدى طلبة العلوم بالمدرسة العليا للأساتذة بورقلة. وفي ضوء نتائج هذه الدراسة يمكن اقتراح ما يلي: توصية الأساتذة والمسؤولين التربويين بأهمية توفير الأجواء الإبداعية. ضرورة تضمين استراتيجيات التعلم النشط وبصفة خاصة استراتيجيات (التعلم التعاوني-العصف الذهني -حل المشكلات) في برامج تكوين طلبة المدارس العليا للأساتذة.en_US
dc.description.abstractThe current study sought to determine the correlation between active learning techniques (cooperative learning - brainstorming -problem solving) and creative thinking among students of precise sciences and natural sciences at Ouargla's école normale supérieure. The descriptive, correlational, differential approach was utilized to attain the objective of this study, and the researcher relied on the study instruments reflected in the researcher's active learning strategies questionnaire and Mr. Khairallah's innovative thinking scale (1981). The stratified random technique was used to choose 140 male and female students from the original research, which had 351 male and female students studying at the école normale supérieure in Ouargla during the 2018/2019 academic year. The data were statistically processed using the statistical package (SPSS version 22), and the results revealed that there was no statistically significant correlation at the level (0.05), between active learning strategies (cooperative learning - brainstorming - problem solving) and creative thinking among students at Ouargla's école normale supérieure Based on the findings of this study, the following recommendations may be made: The suggestion of teachers, and educational officials regarding the need of creating a creative environment. Active learning methods, particularly cooperative learning strategies (brainstorming and problem solving), must be included in teacher training programs for high school students. Keywords: Active learning techniques, innovative thinking, and high school for teachers.-
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامـعة قاصـــــــــــــدي مربـــــاح ورقلــــــةen_US
dc.subjectالتفكير الإبداعيen_US
dc.subjectاستراتيجيات التعلم النشطen_US
dc.subjectActive learning techniques-
dc.subjectinnovative thinking-
dc.subjectand high school for teachers-
dc.titleبعض استراتيجيات التعلم النشط وعلاقتها بالتفكير الإبداعي لدى الطلبة دراسة على عينة من طلبة المدرسة العليا للأساتذة بورقلةen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Chabbouh-nadjat_compressed.pdf2,12 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.