Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/29972
Title: واقع الاتصال الداخلي في المؤسسة التربوية الجزائرية (دراسة ميدانية على ثانوية الأمير عبد القادر تقرت)
Authors: كاوجة, محمد الصغير
مرخوفي, ضياء الدين
ميموني, عبد المؤمن
Keywords: الاتصال
الاتصال الداخلي
المؤسسة التربوية
Issue Date: 2022
Publisher: univ-ouargla
Abstract: تهدف الدراسة إلى معرفة واقع الاتصال الداخلي في المؤسسة التربوية الجزائرية دراسة ميدانية بثانوية الامير عبد القادر بتقرت . حيث تم الاعتماد على أسلوب العينة القصدية حيث بلغ عددهم 30 مفردة . واعتمدنا في الدراسة على المنهج الوصفي وذلك باستعمال استمارة الاستبيان لجمع البيانات من المبحوثين،حيث قسمت الدراسة إلى جانب منهجي و اخر تطبيقي الذي تم فيه التحقق من صحة الفرضيات. وبعد إجراء الدراسة الميدانية على أساتذة و إداريي الثانوية توصلنا إلى مجموعة من النتائج أهمها - أغلبية الموظفين يجدون سهولة في الاتصال بالمدير وهذا ما اكده المبحوثين بنسبة %63.3. - الوسيلة المفضلة للاتصال بالمدير من طرف معظم الموظفين تكون عبر الاتصال الشخصي . - لاحظنا ان هناك رسمية في التواصل بين الموظفين و المدير. - أغلبية الموظفين يبلغون انشغالاتهم للإدارة العليا عبر الاتصال الشخصي. - الوسيلة الأكثر مساهمة في تحسين فعالية الاداء داخل المؤسسة هناك عدة وسائل ابرزها الزيارات الميدانية والبريد الالكتروني و التعليمات الكتابية وهذا حسب إجابات افراد العينة. - اغلب المكاتب الادارية في المؤسسة غير مزودة بوسائل اتصال حديثة . - يعتمد افراد المؤسسة على اشكال الاتصال الصاعد و النازل و الافقي من اجل تحقيق الاداء المهني في المؤسسة. - نادرا مايواجه الموظفين في المؤسسة صعوبات في التواصل مع الادارة العليا . - من النادر ما يواجه الموظفين في المؤسسة صعوبات في الاتصال مع بعضهم البعض .
The study aims toknowThe reality of internal communication in the Algerian educational institution, a field study at Al amirAbdelkadertouggourt High School. Where the intentional sampling method was relied upon, as their number reached 30 individuals. And the We relied on the study methoddescriptive by using Form Except You will report to Collecting data from the respondents,Where the study was divided into a methodological and an applied side, in which the hypotheses were verified. After conducting a field study on secondary school teachers and administrators, we concluded:to a set of most important results The majority of employees find it easy to contact the manager. The preferred method of contacting the manager by most employees is through personal contact. - We noticed that there is a formality in the communication between employees and the manager. - The majority of employees communicate their concerns to senior management through personal contact. - The most contributing means to improving the effectiveness of performance within the institution. There are several means, most notably field visits, e-mail and written instructions, and this is according to the answers of the sample members. Most of the administrative offices in the institution are not equipped with modern means of communication. The members of the organization depend on the upward, downward and horizontal forms of communication as a whole in order to achieve professional performance in the organization. The employees in the organization rarely encounter difficulties in communicating with senior management. It is rare for the employees in the organization to encounter difficulties in communicating with each other.
Description: التخصص: الاتصال الجماهيري والوسائط الجديدة
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/29972
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
merkhoufi-diaa eddine.pdf923,71 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.