Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/30062
Title: الضغط النفسي في ظل جائحة كورونا وعلاقته بقلق الامتحان لدى تلاميذ السنة ثالثة ثانوي دراسة ميدانية بثانويتي بلدة عمر – تقرت-
Authors: مخن مجول, سامية
قاشي, رفيدة
نوحة, آمال
Keywords: الضغط النفسي
جائحة كورونا
قلق الامتحان
تلاميذ سنة ثالثة ثانوي
Issue Date: 2022
Publisher: univ-ouargla
Abstract: هدفت الدراسة الحالية إلى معرفة مستوى كل من الضغط النفسي في ظل جائحة كورونا، ومستوى قلق الامتحان لدى تلاميذ السنة ثالثة ثانوي، والتعرف على الارتباط بين الضغط النفسي وقلق الامتحان، والكشف عن الفروق في الارتباط بين درجات الضغط النفسي ودرجات قلق الامتحان تبعا لمتغير الجنس والتخصص. لاختبار فرضيات هذه الدراسة تم استخدام المنهج الوصفي، وطبقت الدراسة على عينة عشوائية طبقية تكونت من 130 تلميذا وتلميذة، أما فيما يخص أدوات الدراسة تم تبني كل من مقياس الضغط النفسي المدرسي ل "بوفاتح2012 "، ومقياس قلق الامتحان ل"غربي2015 "، وقد تم التأكد من الخصائص السيكومترية للأداتين، ولمعالجة البيانات إحصائيا تم استخدام اختبار(ت) لعينة واحدة، المتوسط الحسابي، الانحراف المعياري، معامل الارتباط بيرسون، معادلة دلالة الفرق بين معاملات الارتباط، وذلك بالاستعانة ببرنامج الحزمة الإحصائية (SPSS v25)، وقد أسفرت النتائج التي توصلت إليها الدراسة كالتالي: 1. مستوى كل من الضغط النفسي في ظل جائحة كورونا وقلق الامتحان لدى تلاميذ سنة ثالثة ثانوي منخفض. 2. يوجد ارتباط موجب ضعيف دال إحصائيا بين درجات الضغط النفسي في ظل جائحة كورونا ودرجات قلق الامتحان لدى تلاميذ سنة ثالثة ثانوي. 3. لا يختلف الارتباط بين درجات الضغط النفسي ودرجات قلق الامتحان باختلاف الجنس لدى تلاميذ سنة ثالثة ثانوي. 4. لا يختلف الارتباط بين درجات الضغط النفسي ودرجات قلق الامتحان باختلاف التخصص لدى تلاميذ سنة ثالثة ثانوي. ولقد تم تفسير نتائج الفرضيات على ضوء الإطار النظري ومجموعة من الدراسات السابقة
The objective of this study was to determine the level of each type of psychological stress in light of the corona pandemic, as well as the level of exam anxiety among students in their third year of secondary school, or to identify the relationship between psychological stress and exam anxiety, but to also reveal differences in the correlation between degrees of psychological stress and degrees of exam anxiety according specialization. The descriptive approach was employed to assess the hypotheses of this study . and a stratified random sample of 130 male and f emale students was used to conduct the research , the (Bofateh) stress scale and the (western)test anxiety scale were both used as study tools ,and their psychometric qualities were both used as study tools , and their psychometric qualities were confirmed . To analyze the data statistically ,the statistical package (spss v25 ) program was used to perform a t-test for one sample , arithmetic mean ,standard deviation ,pearson correlation coefficient the following were the findings of the study : 1. Exam anxiety and psychological stress are both low among third – year secondary students in the wake of the Corona pandemic. 2. The levels of psychological stress in the corona pandemic and the levels of exam anxiety among third-year secondary students had a positive, weak, statistically significant relationship. 3. Among third-year secondary school students , there is no gender difference in the relationship between psychological stress and exam anxiety . 4. there is no difference in the levels of psychological stress and exam anxiety among pupils in their third year of secondary school. The hypotheses findings were analyzed in light of the theoretical framework as well as a number of previous research.
Description: التخصص: علم النفس التربوي
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/30062
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
kachi-rofaida.pdf1,24 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.