Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/30073
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | بن مجاهد, فاطمة الزهراء | - |
dc.contributor.author | معمري, مليكة | - |
dc.date.accessioned | 2022 | - |
dc.date.available | 2022 | - |
dc.date.issued | 2022 | - |
dc.identifier.uri | https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/30073 | - |
dc.description | التخصص:علم النفس العيادي | en_US |
dc.description.abstract | هدفتالدراسةالحاليةإلىالتعرفعلىالعلاقةبينالأمن النفسي والتنمر المدرسي لدى تلاميذ الطور الثاني من مرحلة التعليم الابتدائي ببعض ابتدائيات مدينة ورقلة. وحاولتالدراسةالتحققمنصحةالفرضياتالتالية: - توجد علاقة دالة إحصائيا بين الأمن النفسي والتنمر المدرسي لدى تلاميذ الطور الثاني من مرحلة التعليم الابتدائي. - نتوقع أن يكون مستوى الشعور بالأمن النفسي لدى أفراد العينة منخفضا. - نتوقع أن يكون مستوى التنمر المدرسي لدى أفراد العينة مرتفعا. – توجد فروق في التنمر المدرسي لدى أفراد العينة تبعا لمتغير الجنس. - توجد فروق في التنمر المدرسي لدى أفراد العينة تبعا لمتغير المستوى الدراسي. ولاختبارفرضياتالدراسةاستخدمالمنهجالوصفي الارتباطيوأجريتالدراسةعلىعينةتكونتمن 100تلميذا وتلميذةمن تلاميذ الطور الثاني من مرحلة التعليم الابتدائي. أمافيمايخصأدواتالدراسةفقداستخدمفيالدراسةالحاليةمقياسالأمن النفسي ل: عقيل بن ساسي (2013)، ومقياسالأفكارالتنمر المدرسي لـ: مجدي محمد دسوقي (2016). ولمعالجةالبياناتإحصائياتماستخدامالمتوسط الحسابي، والانحراف المعياري، ومعامل الارتباط بيرسون، واختبار ت لعينتين مستقلتين. وتوصلتالدراسةإلىالنتائجالتالية : - وجود علاقة سلبية دالة إحصائيا بين الأمن النفسي والتنمر المدرسي لدى أفراد العينة. - مستوى الشعور بالأمن النفسي لدى أفراد العينة مرتفع. - مستوى التنمر المدرسي لدى أفراد العينة منخفض. – لا توجد فروق في التنمر المدرسي لدى أفراد العينة تبعا لمتغير الجنس. - لا توجد فروق في التنمر المدرسي لدى أفراد العينة تبعا لمتغير المستوى الدراسي. | en_US |
dc.description.abstract | The study’s Title : the relationship between Psychological Security and School Bullying among the Pupils of second stage of primary education in Ouargla. The study’s objective: is to identify the nature of the relationship between Psychological Security and School Bullying among the the Pupils of second stage of primary education in Ouargla. Research Method : the descriptive method was used in the current study The Study’s Sample : the sample consisted of 100 Pupils of second stage of primary education. The study’s Tools : The researcher used Psychological Security questionnaire which prepared by Okil Ben Saci (2013), and School Bullying questionnaire prepared by Madjdi Mohamed eddessouki (2016). Statistical Methods : Mean and Standard deviation , Pearson coloration coefficient, independent sample, T test. The study’s Results : the study showed the following results: - There is a negative statistically significant relation between Psychological Security and School Bullying among the Pupils of second stage of primary education in Ouargla. - The level of Psychological Security among the study’s sample is high. - The level of School Bullying among the study’s sample is low. - There are no differences in school bullying among sample members attributable to gender variable. - There are no differences in school bullying among sample members attributable to school level variable. | - |
dc.language.iso | other | en_US |
dc.publisher | univ-ouargla | en_US |
dc.subject | الأمن النفسي | en_US |
dc.subject | ـالتنمر المدرسي تلاميذ الطور الثاني من مرحلة التعليم الابتدائي. | en_US |
dc.title | الأمن النفسي وعلاقته بالتنمر المدرسي لدى تلاميذ مرحلة التعليم الابتدائي - دراسة ميدانية ببعض الابتدائيات بمدينة ورقلة - | en_US |
dc.type | thesis | en_US |
Appears in Collections: | Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
mameri-malika.pdf | 1,01 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.