Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/30088
Title: التوجهات المنهجية والنظرية لموضوع التفكير الابداعي من خلال الدراسات السابقة (دراسة تحليلية)
Authors: جعفور, ربيعة
حسيني, حليمة
قمودة, إيمان
Keywords: التوجهات المنهجية والنظرية
التفكير الإبداعي
Issue Date: 2022
Publisher: univ-ouargla
Abstract: هدفت الدراسة الحالية الى تحليل الدراسات السابقة المتعلقة بموضوع التفكير الإبداعي من خلال التوجهات المنهجية والنظرية، واتبعت الدراسة المنهج الوصفي بأسلوب تحليل المحتوى، حيث تم جمع ما أمكن من الدراسات السابقة لموضوع التفكير الإبداعي التي أجريت في الفترة ما بين (2002 /2021) والبالغ عددها (62) دراسة، وذلك بعد تقنين بطاقة تحليل المحتوى التي تم بناؤها في الدراسة الحالية، وتم الاعتماد في معالجة البيانات على الأساليب الإحصائية المتمثلة في التكرارات والنسب المئوية. وتوصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج أهمها: - المنهج الوصفي كان أكثر شيوعا واستخداما في الدراسات السابقة المتعلقة بموضوع التفكير الإبداعي بلغت نسبته (57.14 %). - أداة الاختبار كانت من الأدوات الأكثر استخداما عند الباحثين وبنسبة عالية في دراسة موضوع التفكير الإبداعي، بنسبة (%70.31). - هناك تقارب في النسب بين الدراسات التي استهدفت فئة تلاميذ الطور المتوسط وطلبة الجامعة، ومدرسين لجميع الاطوار التعليمية، ونجد في مقدمة هذه الفئات تلاميذ الطور المتوسط بنسبة (20.96%). - معظم الباحثين استخدموا طريقة المعاينة غير العشوائية القصدية في دراسة موضوع التفكير الإبداعي بنسبة (45.16%). - النظرية المعرفية كانت أكثر النظريات استهدافا من قبل الباحثين في موضوع التفكير الإبداعي بنسبة (56.45 %). - إن الدراسات التي قامت ببناء مختلف أنواع البرامج كانت نسبتها قريبة من نصف النسبة الاجمالية لمجتمع الدراسة بنسبة (48.38%). كما كانت البرامج التعليمية والانمائية أكثر استهدافا عن بقية البرامج المستخدمة في الدراسات السابقة لموضوع التفكير الابداعي بنسبة (19.35%). واختتمت الدراسة بجملة من المقترحات.
creative thinking through methodological and theoretical orientations, the study followed the descriptive approach using the content analysis method, which was collected as much as possible from previous studies on the subject of creative thinking that were conducted between (2002/2021), which are (62) studies, this is after legalizing the content analysis card that was built in the current study, Data processing was based on statistical methods represented in frequencies and percentages. The study reached, the most important, results which are: - The descriptive approach was more common and used in previous studies related to the subject of creative thinking, its percentage reached (57.14 %). - The test tool was one of the most widely used tools by researchers in studying the topic of creative thinking by percentage (70.31%). - There is a convergence between the studies targeting the middle stage students, university students, and teachers of all educational levels, and we find at the forefront of these categories the middle school students by percentage (20.96%). - Most of the researchers used the intentional non-random sampling method in studying the topic of creative thinking by percentage (45.16%). - The cognitive theory was the most targeted theory by researchers in the subject of creative thinking by percentage (56.45%). - The studies that built various types of programs were close to half of the total percentage of the study Community by percentage (48.38%).as it was, educational and development programs were more targeted than the rest of the programs used in previous studies on the subject of creative thinking by percentage (19.35%). The study concluded with a set of proposals.
Description: التخصص: علم النفس التربوي
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/30088
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
hacini-halima.pdf1,16 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.