Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/30099
Title: التوجهات المنهجية والنظرية المتعلقة بموضوع الهدر التربوي من خلال الدراسات السابقة دراسة ميدانية تحليلية استكشافية
Authors: جعفور, ربيعة
سيبوكر, خيرة
ناقوص, فراح
Keywords: الهدرالتربوي
الدراسات السابقة
Issue Date: 2022
Publisher: univ-ouargla
Abstract: سعت الدراسة الحالية إلى تحليل الدراسات السابقة المتعقلة بموضوع الهدر التربوي من خلال التوجهات المنهجية والنظرية،ولتحقيق هذا الهدف استخدم المنهج الوصفي بأسلوب تحليل المحتوى ،حيث قامت الطالبتان بجمع ماأمكن من الدراسات السابقة لموضوع الهدر التربوي المحصوربين [1995- 2022] والبالغ عددها (50) دراسة من بينها الجزائرية والعربية والأجنبية.وأستخدم في التحليل الإحصائي للبيانات التكرارات والنسب المئوية وذلك بعد التأكد من صدق بطاقة تحليل المحتوى المعدة في الدراسة الحالية وحساب معامل الثبات كوبر حيث قدر بــ(96%). أسفرت النتائج من جانب التوجهات المنهجية على أن أكثر المناهج العلمية استخداما بالدراسات السابقة لموضوع الهدر التربوي هو المنهج الوصفي بنسبة (86%) كما استخدمت الدراسات الاستبانة بشكل كبير كأداة للبحث بنسبة (60(%،وقد كانت من بيتها نسبة (66(% من تصميم الباحث، أما فيما يخص العينات فتعتبر طلبة عينة المرحلة الثانوي أكثر مراحل التعليم استهدافا في عينة الدراسات السابقة للموضوع حيث بلغت (34(%،وكانت العينة العشوائية أكثر اختيار بنسبة (42. (% ومن جانب التوجهات النظرية فقد درجت غالبية الدراسات على تناول موضوع الهدر التربوي على أنه (الهدر )رسوب وتسرب بنسبة (76 (%. اختتم الدراسات بتقديم جملة من المقترحات موجهة للباحثين.
The current study sought to analyze the previous studies related to the issue of educational waste through methodological and theoretical orientations, and to achieve this goal, the descriptive approach was used in the style of content analysis, where the two students collected as many previous studies as possible on the subject of educational waste confined between [1995-2022], which numbered (50) Study, including Algerian, Arab and foreign. In the statistical analysis of the data, frequencies and percentages were used, after verifying the validity of the content analysis card prepared in the current study and calculating the Cooper stability coefficient, which was estimated at (96%). The results, from the side of methodological trends, showed that the most used scientific method in previous studies on the subject of educational waste is the descriptive approach with a percentage of (86%), and the studies used the questionnaire largely as a tool for research by (60%), and (66%) of its design The researcher, as for the samples, the secondary school sample students are considered the most targeted stages of education in the sample of previous studies on the subject, which amounted to (34%), and the random sample was the most selective with a percentage of (42%) . On the theoretical side, the majority of studies have dealt with the issue of educational waste as (waste) failing and dropping out, with a rate of (76%). The studies concluded by presenting a number of proposals directed to researchers.
Description: التخصص: علم النفس التربوي.
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/30099
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
sibouker-kheira.pdf823,8 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.