Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/30103
Title: مستوى إستخدام الوسائط التكنولوجية وعلاقتها بفاعلية الذات الأكاديمية لدى طلبة التخرج دراسة ميدانية على طلبة ثانية ماستر بقسم علم النفس وعلوم التربية بجامعة ورقلة
Authors: بوعيشة, نورة
بن حميدة, سعيدة سرين
خنفر, فاطمة الزهراء
Keywords: الوسائط التكنولوجية
فاعلية الذات الاكاديمية
طلبة التخرج
Issue Date: 2022
Publisher: univ-ouargla
Abstract: هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على طبيعة العلاقة بين إستخدامالوسائط التكنولوجية وفاعلية الذات الأكاديمية لدى طلبة التخرج ( ثانية ماستر) بقسم علم النفس وعلوم تربية بجامعة قاصدي مرباح ورقلة، والكشف عن الفروق في العلاقة بينإستخدامالوسائط التكنولوجية وفاعلية الذات الأكاديمية حسب الجنس، التخصص( علوم التربية ، علم النفس ). ولتحقيق أهداف الدراسة تماستخدام المنهج الوصفي، و جمع البيانات باستخدام استبيانيقيس مستوىإستخدام الوسائط التكنولوجيةصمم من طرف الطالبتين ،إضافة إلى استبيان فاعلية الذات الأكاديمية ل "عزيزة بسيوني محمد رمضان"، ، تم توزيعهماعلى كل طلبة السنة الثانية ماستر بقسم علم النفس وعلوم التربية بإستخدام الحصر الشامل. ولمعالجة بيانات الدراسة استخدمت الأساليب الإحصائية المتمثلة في معامل الارتباط بيرسون و معادلة فيشر، وذلك من خلال نظام الحزم الإحصائية spss النسخة 25 وتوصل الدراسة إلى النتائج التالية: - توجد علاقة دالة إحصائياً بين استخدام الوسائط التكنولوجية وفاعلية الذات الأكاديمية لدى طلبة السنة الثانية ماستر تخصص علم النفس وعلوم التربية . - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في العلاقة بين استخدام الوسائط التكنولوجية وفاعلية الذات الأكاديمية تعزى لمتغير كل من الجنسوالتخصص .
Theaim of the present study is to identify the nature of the relationship between the use of technological media and academic self-effectiveness of graduate students (second master) of the Department of Psychology and Education Sciences of the University of kasdiMerbah – Ouargla to reveal the differences in the relationship between the use of technological media and academic self-effectiveness by sex, specialization (education sciences, psychology). In order to achieve the objectives of the study, the prescriptive curriculum was used, and data was collected using a questionnaire measuring the level of use of technological media designed by the two students, as well as an academic self-effectiveness questionnaire for "Aziza Sioni Muhammad Ramadan", which was distributed to each second-year student master of the Department of Psychology and Education Sciences using a comprehensive inventory. To address the study's data, the statistical methods of the Pearson coefficient and the Fisher equation were used through the statistical package system spss version 25. The study yields the following results: - There is a statistically significant relationship between the use of technological media and academic self-effectiveness among second-year students Master of Psychology and Pedagogy. - There are no statistically significant differences in the relationship between technological media use and academic self-effectiveness attributable to the variability of both sex and specialization.
Description: التخصص: علم النفس التربوي
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/30103
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ben hmaida- saida sirine.pdf703,68 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.