Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/30111
Title: الــولاء التنظيمي لــــدى آســاتذة التعليــم المتوسط دراسة استكشافية ببعض متوسطات ورقلة
Authors: طالبي, مليكة
زيغم, خديجة
فزاني, سهيلة
Keywords: الولاء التنظيمي
Issue Date: 2022
Publisher: univ-ouargla
Abstract: تسعي الدراسة الحالية إلى الكشف عن مستوى الولاء التنظيمي لدى أساتذة التعليم المتوسط ودراسة تأثير كل من متغير (الجنس ,سنوات الاقدمية , والسن )على مقياس الدراسة و للخوض في هذه الدراسة تم الاعتماد على منهج الوصفي الاستكشافي حيث شملت عينة الدراسة 100 أستاذ من مرحلة التعليم المتوسط و اختبار "ت" العينة بطريقة العشوائية البسيطة ,و قد استخدام الأساليب الإحصائية فيما يتعلق بمعالجة نتائج تساؤلات الدراسة وهي كالأتي : 1- اختبار "ت" لعينة واحدة للكشف عن مستوى ولاء أساتذة التعليم المتوسط على مقياس الولاء التنظيمي . 2- اختبار " ت " لعينة غير متجانستين (مستقلتين ) للكشف عن دلالة الفروق بين متوسط درجات أساتذة مرحلة التعليم المتوسط تبعا للمتغير الجنس (ذكور – إناث ) و السن (40-22)(50-41) على مقياس الولاء التنظيمي . 3- اختبار تحليل التباين الأحادي ANOVA للكشف عن دلالة الفروق بين متوسط درجات أساتذة مرحلة التعليم المتوسط على مقياس الولاء التنظيمي تبعا للمتغيرات سنوات الأقدامية (5-0) (10-5) (15-10) و توصلت الدراسة الحالية غلى نتائج الآتية : 1- مستوى الولاء التنظيمي لدى أساتذة التعليم المتوسط بمدينة ورقلة مرتفع . 2- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في متوسط درجات الأساتذة مرحلة التعليم المتوسط بمدينة ورقلة على مقياس الولاء التنظيمي باختلاف متغير الجنس . 3- توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات أساتذة التعليم المتوسط بمدينة ورقلة على مقياس الولاء التنظيمي باختلاف متغير سنوات الأقدمية (5-0)(10-5)(15-10) لصالح أساتذة ذوي سنوات الاقدمية الأكبر (15-10). 4- توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات أساتذة التعليم المتوسط بمدينة ورقلة على مقياس الولاء التنظيمي باختلاف متغير السن (40-22) (50-41) لصالح أساتذة الأكبر سنا (50-41) ونقشت هذه النتائج المتوصل إليها في إطار الجانب النظري والدراسات السابقة المتعلق بموضوع (الولاء التنظيمي ) ،وختمت الدراسة بمجموع من التوصيات الموجهة لدى أساتذة التعليم المتوسط بمتوسطات .  
The current study seeks to reveal the level of organizational loyalty among middle education teachers and study the effect of each variable (gender, years of seniority, and age) on the study scale. And the sample t-test was done in a simple random way, and statistical methods were used with regard to treating the results of the study questions, which are as follows: 1- One-sample t-test to reveal the level of middle school teachers on the organizational loyalty scale. 2- T-test for a heterogeneous sample (independent) to reveal the significance of the differences between the average grades of middle school teachers according to the variable gender (males - females) and age (40-22) (50-41) on the organizational loyalty scale. 3- ANOVA to reveal the significance of the differences between the average grades of middle school teachers on the organizational loyalty scale according to the variables of years of experience (5-0) (10-5) (15-10( The current study reached the following results: 1- The level of organizational loyalty among middle school teachers is high. 2- There are no statistically significant differences in the average grades of middle school teachers on the scale of organizational loyalty according to the gender variable. 3- There are statistically significant differences between the average scores of middle school teachers on the scale of organizational loyalty according to the variable years of seniority )0-5)( 5-10( (10-15(1in favor of professors with more seniority years (15-10( 4- There are statistically significant differences between the average grades of middle school teachers on the organizational loyalty scale according to the age variable (40-22) (50-41) in favor of older teachers (50-41). These results are engraved in the light of theoretical heritage and previous studies. Related to the subject of (organizational loyalty), and the study concluded with a set of recommendations directed to teachers of middle education with averages.
Description: تخصص: علم النفس عمل وتنظيم وتسيير الموارد البشرية
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/30111
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
zigham-khadidja.pdf3,52 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.