Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/30319
Title: التفكير الإيجابي وعلاقته بالأداء المهني لدى أساتذة التعليم الثانوي دراسة ميدانية ببعض ثانويات مدينة ورقلة
Authors: الأعور, إسماعيل
خنبلوش, أحمد
بن عريمة, كريمة
Keywords: التفكير الإيجابي
الأداء المهني
أساتذة التعليم الثانوي
Issue Date: 2022
Publisher: univ-ouargla
Abstract: هدفت الدراسة الحالية الى معرفة علاقة التفكير الإيجابي بالأداء المهني لدى أساتذة التعليم الثانوي ببعض ثانويات مدينة ورقلة، وكذا معرفة مستوى كل من التفكير الإيجابي والأداء المهني لدى عينة الدراسة، بالإضافة الى معرفة الفروقات الموجودة باختلاف المتغيرات الديمغرافية المتمثلة في الجنس، السن والاقدمية، وتم اختيار عينة الدراسة بالطريقة العشوائية، حيث بلغت عينة الدراسة (100) أستاذ واستاذة من بعض ثانويات مدينة ورقلة، ومن اجل تحقيق اهداف الدراسة تم الاعتماد على المنهج الوصفي بأسلوبيه الارتباطي والمقارن، وجمعت البيانات من عينة الدراسة من خلال استبيان يتكون من مقياس للتفكير الإيجابي من اعدادانجراموويسنكي،اقتباسوترجمةالوقاد 2012، ومقياس للأداء المهني مناعدادمحمدسلمانالبلوي (2008) ، وتم التأكد من خصائصها السيكومترية التي اكدت صلاحيتها للاستخدام، وبعد معالجة البيانات باستخدام البرنامج الاحصائي(SPSS 23) وتحليلها، توصلت الدراسة الحالية الى النتائج التالية : - مستوى مرتفع في التفكير الإيجابي لدى أساتذة التعليم الثانوي ببعض ثانويات مدينة ورقلة. - مستوى مرتفع في الأداء المهني لدى أساتذة التعليم الثانوي ببعض ثانويات مدينة ورقلة. - طبيعة علاقة التفكير الإيجابي بالأداء المهني طردية لدى أساتذة التعليم الثانوي ببعض ثانويات مدينة ورقلة. - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في التفكير الإيجابي لدى أساتذة التعليم الثانوي ببعض ثانويات مدينة ورقلة باختلاف الجنس، السن والاقدمية. - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الأداء المهني لدى أساتذة التعليم الثانوي ببعض ثانويات مدينة ورقلة باختلاف الجنس، السن والاقدمية.
The aim of this study was to find out how positive thinking relates to the professional performance of secondary school teachers in some secondary schools in Ouarglaand also to know the level of positive thinking and professional performance in the study sample, as well as knowing the existing differences according to the demographic variables of sex, age and seniority.The study sample was selected randomly, which reached (100) teachers (men and women) working in some secondary schools in Ouargla. In order to achieve the objectives of this study, the descriptive approach was adopted in its relational and comparative style. In fact, the data collected from the study sample through a questionnaire consisting of a measure of positive thinking prepared by Ingram and Wisinki quote and translation AlـWaqad 2012 and a measure of professional performance prepared by MohammedSalman ALـBalawi.Their psychometric characteristics have been confirmed as valid for use and after processing the data using the statistical program (IBM SPSS23) and analysing it, the present study has concluded the following results: - A high level of positive thinking among secondary school teachers in some secondary schools in Ouargla. - A high level of professional performance among secondary school teachers in some secondary schools in Ouargla. - The nature of the relation between positive thinking and professional performance among secondary school teachers is a positive correlation, in some secondary schools in Ouargla. - There are no statistically significant differences in the positive thinking of secondary school teachers in the city of Ouargla attributed to the gender, age and seniority variables. - There are no statistically significant differences in professional performance of secondary school teachers in the city of Ouargla attributed to the gender, age and seniority variables.
Description: التخصص: علم النفس العمل والتنظيم وتسيير الموارد البشرية
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/30319
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ben arima-karima.pdf1,13 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.