Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/30322
Title: الضغط النفسي و علاقته بالعنف المدرسي لدى تلاميذ السنة الثالثة الثانوي دراسة ميدانية لبعض ثانويات مدينة ورقلة
Authors: سراية, الهادي
عبيدلي, حياة
عبعوب, سميحة
Keywords: الضغط النفسي
العنف المدرسي
تلاميذ الثالثة ثانوي
Issue Date: 2022
Publisher: univ-ouargla
Abstract: هدفت هذه الدراسة الى التعرف عن العلاقة القائمة بين الضغط النفسي و العنف المدرسي لدى تلاميذ السنة الثالثة ثانوي ،من اجل ذلك استعنا بعينة عشوائية طبقية ،و بلغت عينة الدراسة(90) تلميذا و تلميذة من جميع التخصصات من ثانويات مبارك الميلي ,علي ملاح,خليل أحمد بمدينة ورقلة و قد استخدم المنهج الوصفي الارتباطي الذي يتناسب مع موضوع الدراسة ،و تمثلت ادوات الدراسة في مقياس الضغط النفسي و اخر خاص بالعنف المدرسي ، ومن الاساليب الاحصائية نذكر معامل الارتباط بيرسون و اختبار ؛ت؛ لحساب الفروق بين الافراد ،و قد تم التحقق من الصدق و الثبات لكلتا الاداتين و توصلت الدراسة الى النتائج التالية -توجد علاقة ذات دلالة ارتباطية بين الضغط النفسي و العنف المدرسي لدى تلاميذ السنة الثالثة ثانوي . -توجد فروق دالة احصائيا في الضغط النفسي بين افراد العينة تعزى بمتغير التخصص. -توجد فروق دالة احصائيا في الضغط النفسي بين افراد العينة تعزى بمتغير الجنس. -توجد فروق دالة احصائيا في العنف المدرسي بين افراد العينة تعزى بمتغير التخصص . - توجد فروق دالة احصائيا في العنف المدرسي بين افراد العينة تعزى بمتغير الجنس.
This study aimed to identify the relationship between psychological pressure and school violence among students of the third year of secondary school. Ahmed in Ouargla, and he used the descriptive correlative approach that fits with the subject of the study. The study tools were the psychological stress scale and another specific to school violence. Among the statistical methods, we mention the Pearson correlation coefficient and the T test; To calculate the differences between individuals, the validity and reliability of both tools were verified, and the study reached the following results There is a significant correlation between psychological stress and school violence among third year secondary school students. - There are statistically significant differences in psychological stress among the sample members that are due to the variable of specialization. - There are statistically significant differences in psychological stress among the members of the sample due to the gender variable. There are statistically significant differences in school violence among the sample members due to the gender variable.psychological stress، school violence،students of the third year of secondary school.
Description: التخصص: علم النفس التربوي
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/30322
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
abidli-hayat.pdf831,76 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.