Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/30323
Title: درجة صعوبة تدريس مادة الرياضيات لدى أساتذة التعليم الإبتدائي بمدينة "تقرت"
Authors: محمدي, فوزية
نصري, رقية
كراتة, مفيدة
Keywords: التدريس
التعليم
Issue Date: 2022
Publisher: univ-ouargla
Abstract: هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن درجة صعوبة تدريس مادة الرياضيات لدى اساتذة التعليم الابتدائي وذلك من خلال طرح التساؤلات الآتية: 1- ما درجة صعوبة تدريس مادة الرياضيات لدى اساتذة التعليم الإبتدائي؟ 2- هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية في درجة صعوبة تدريس مادة الرياضيات لدى اساتذة التعليم الابتدائي تعزى لمتغير التكوين العلمي ؟ 3- هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية في درجة صعوبة تدريس مادة الرياضيات لدى اساتذة التعليم الابتدائي تعزى لمتغير التخصص؟ 4- هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية في درجة صعوبة تدريس مادة الرياضيات لدى اساتذة التعليم الابتدائي تعزى لمتغير الأقدمية ؟ وقد تم الإعتماد على المنهج الوصفي بالاسلوب الاستكشافي، من خلال استخدام استبيان " صعوبات تدريس مادة الفزياء للباحث محمد دحام " 2018 بمحافظة الأنبار العراق، والمكيف على الدراسة الحالية " درجة صعوبة تدريس مادة الرياضيات لدى اساتذة التعليم الإبتدائي " وبعد التأكد من الخصائص السيكومترية على عينة استطلاعية بلغت (30) أستاذا . تم تطبيقه على عينة الدراسة الأساسية التي تم اختيارها بطريقة عشوائية بسيطة التي قدرت ب (100) استاذ من بعض الإبتدائيات " بإختلاف التكوين العلمي ، التخصص ، الأقدمية ، "بتقرت " خلال السنة الجامعية 2021/2022. وبعد جمع المعلومات لمعالجة البيانات وتحليلها تم استخدام برنامج الحزمة الإحصائية "spss26"، وقد أسفرت النتائج على ما يلي: 1- درجة صعوبة تدريس مادة الرياضيات مرتفعة . 2- توجد فروق ذات دلالة إحصائية في درجة صعوبة تدريس مادة الرياضيات لدى اساتذة التعليم الابتدائي تعزى لمتغير التكوين العلمي. 3- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في درجة صعوبة تدريس مادة الرياضيات لدى اساتذة التعليم الابتدائي تعزى لمتغير التخصص. 4- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في درجة صعوبة تدريس مادة الرياضيات لدى اساتذة التعليم الابتدائي تعزى لمتغير الأقدمية Abstract The present study aims to reveal the degree of difficulty in teaching mathematics in primary education teachers by asking the following questions: 1.How difficult is it for elementary teachers to teach mathematics? 2.Are there statistically significant differences in the degree of difficulty in teaching mathematics among primary school teachers attributable to the variable scientific composition? 3.Are there statistically significant differences in the degree of difficulty in teaching mathematics among primary school teachers attributable to the specialization variable? 4.Are there statistically significant differences in the degree of difficulty in teaching mathematics among primary school teachers attributable to the seniority variable? The exploratory approach was used through the use of the questionnaire "Difficulties of teaching physics to researcher Mohammed Daham" 2018 in Anbar governorate Iraq،The adaptation to the current study، "The degree of difficulty in teaching mathematics in primary education professors"، after confirming the psychometric characteristics of a survey sample of 30 professors.. It was applied to the basic study sample selected in a simple randomized manner estimated at 100 teachers from some elementary "different scientific composition، specialization، seniority،" validated "during the university year 2021/2022. After data processing and analysis، the statistical package programme "spss26" was used. The results resulted in: 1.The degree of difficulty teaching mathematics is high. 2.There are statistically significant differences in the degree of difficulty in teaching mathematics among primary school professors attributable to the variable scientific composition. 3.There are no statistically significant differences in the degree of difficulty in teaching mathematics in primary school professors attributable to the specialization variable. 4.There are no statistically significant differences in the degree of difficulty in teaching mathematics in primary school teachers attributable to the seniority variable.
Description: التخصص: علم النفس التربوي
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/30323
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
nasri-roukaia.pdf716,97 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.