Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/30324
Title: التكيف المدرسي وعلاقته بالتحصيل الدراسي دؤاسة ميدانية لدى تلاميذ السنة الأولى ثانوي تانويتي البشير الابراهيمي -البخاري بن مالك --تقرت-
Authors: كادي, الحاج
بوكلبة, إيمان
برقيقة, ماريا
Keywords: التكيف المدرسي
التحصيل الدراسي
Issue Date: 2022
Publisher: univ-ouargla
Abstract: تهدف الدراسةالحالية إلىالتعرف على العلاقة بين التكيف المدرسي والتحصيل الدراسي لدى تلاميذ السنة الأولى ثانوي، حيث قدرت عينة الدراسة الأساسية ب 150تلميذ وتلميذة.و لتحقيق أهداف الدراسة إعتمدنا على مقياس التكيف المدرسي لتلاميذ لسنة الأولى ثانوي ، تم تبنيها من رسالة ماستر من إعداد سمية بن عائشة. مع الإستعانة بنتائج الفصل الأول والفصل الثاني للموسم الدراسي2021/2022. بعد القيام بعملية إحصاء البيانات توصلنا إلى النتائج التالية: 1-توجد علاقة دالة إحصائيا بين التكيف المدرسي والتحصيل الدراسي لدى تلاميذ السنة الأولى ثانوي. 2-لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في التكيف المدرسي بإختلاف الجنس. 3. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في التكيف المدرسي بإختلاف الشعبة الدراسية 4. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في التحصيل الدراسي بإختلاف الجنس. 5. توجد فروق ذات دلالة إحصائية في التحصيل الدراسي بإختلاف الشعبة الدراسية لصالح شعبة علوم.
The present study aims to identify the relationship between school adaptation and achievement among first year high school pupils, with the disaggregated variables (sex, school division).The basic study sample was estimated at 150 pupils.To achieve the goals of the study, we relied on a school adaptation measure prepared by"Soumia Ben Aisha" for first year high school students, and adopted from a wise Master's message to "Kaaboushhakima". with the results of the first and second semesters for the 2021/2022 school season. After we did the data count, we came up with the following results: 1. .There is a relationship between school adjustment and school achievement among first year high school students. 2. There are no statistically significant differences in school adjustment by gender. 3. There are no statistically significant differences in school adaptation by the school division 4. There are no statistically significant differences in educational attainment by gender. 5. There are statistically significant differences in academic achievement across the Education Division for the Science Division.
Description: تخصص: الإرشاد والتوجيه
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/30324
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
boukalba-imane.pdf1,19 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.