Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/30334
Title: إستراتيجيات مواجهة الضغوط النفسية وعلاقتها ببعض الاضطرابات السيكوسوماتية لدى معلمي المرحلة الابتدائية دراسة ميدانية ببعض ابتدائيات مدينة تقرت
Authors: بن مجاهد, فاطمة الزهراء
خبزي, كريمة
لكحل, هاجر
Keywords: استراتجيات مواجهة الضغوط
الاضطرابات السيكوسوماتية
، معلم التعليم الإبتدائي
Issue Date: 2022
Publisher: univ-ouargla
Abstract: هدفت الدراسة الحالية إلى معرفة العلاقة بين استراتجيات مواجهة الضغوط النفسية ودرجة الإضطرابات السيكوسوماتية لدى معلمي المرحلة الابتدائية، وما هي الإستراتجيات المستعملة من طرف المعلمين لمواجهة الضغوط النفسية كما تهدف إلى قياس الفروق الفردية من حيث الجنس، والخبرة المهنية في كل من إستراتجيات المواجهة وكذا مستوى الإصابة بالاضطرابات السيكوسوماتية لديهم. وطبقت الدراسة على عينة تكونت من 133 معلم ومعلمة اختيروا بطريقة عشوائية،وتم تطبيق استبيان إستراتجيات المواجهة للدكتورة واكلي بديعة 2013، ومقياس الاضطرابات السيكوسوماتية "لكورنل"،وتم استخدام المنهج الوصفي لملائمته وطبيعة الدراسة، وتمت المعالجة الإحصائية باستخدام البرنامج الإحصائي للعلوم الاجتماعية SPSS20 . وقد أسفرت النتائج على ما يلي: -وجود علاقة ارتباطية بين استراتجيات مواجهة الضغوط ودرجة الإصابة بالاضطرابات السيكوسوماتية لدى المعلمين. -يستعمل معلمي المرحلة الإبتدائية إستراتجيات المواجهة الفعالة بدرجة كبيرة في مواجهة الضغوط . -أظهر المعلمون درجة منخفضة من الاضطراب السيكوسوماتي. -وجود فروق في استراتجيات "حل المشكلات، المواجهة الفعالة لصالح الذكور و إستراتجية المواجهة الإنفعالية، لصالح الإناث. -وجود فروق في إستراتجيات مواجهة الضغوط النفسية لدى معلمي المرحلة الابتدائية تعزى للخبرة المهنية. - وجود فروق في درجة الإصابة بالاضطرابات السيكوسوماتية لدى معلمي المرحلة الابتدائية لصالح الإناث -وجود وجود فروق في درجة الإصابة بالاضطرابات السيكوسوماتية لدى معلمي المرحلة الابتدائية تعزى لصالح فئة أكثر من 10سنوات خبرة مهنية.
The current study aimed to know the relationship between strategies for coping with psychological stress and the degree of psychosomatic disorders among primary school teachers, and what strategies are used by teachers to cope with psychological stress, They have. The study was applied to a sample of 133 teachers who were chosen randomly, The questionnaire was applied to the confrontation strategies of Dr. Wakley Badia 2013, and the Scale of Psychosomatic Disorders of "Cornell", and the descriptive approach was used for its relevance and the nature of the study, and statistical treatment was carried out using the statistical program for the social sciences SPSS20. The results resulted in the following: There is a correlation between the strategies of coping with stress and the degree of psychosomatic disorders among teachers. Elementary school teachers use coping strategies that are highly effective in facing stress. - Psychosomatic disorder prevalent among the sample members: digestive system disorder, followed by the skeletal system, then the heart and blood vessels. The teachers showed a low degree of psychosomatic disturbance. - There are differences in the strategies of "problem solving, effective confrontation in favor of males and emotional confrontation strategy, in favor of females. - There are differences in the strategies of coping with psychological stress among primary school teachers due to professional experience. - There are differences in the degree of psychosomatic disorders among primary school teachers in favor of females. There are differences in the degree of psychosomatic disorders among primary school teachers due to the benefit of a category with" more than 10 years" of professional experience.
Description: التخصص: علم النفس العيادي
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/30334
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
lakehal-hadjer.pdf1,21 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.