Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/30345
Title: Cinematographic Adaptation and Censorship of an Artistic Work – Harry Potter, J. K. Rowling (1997-2007) –
Authors: Mohammed-Seghir Halimi
Maria Ghers
Keywords: censorship
novel
cinematographic adaptation
self-censorship
free will
art
J.K.Rowling
Harry Potter
censure
roman
adaptation cinématographique
autocensure
libre arbitre
art
J.K.Rowling
Harry Potter
رقابة
رواية
تكييف سينمائي
رقابة ذاتية
إرادة حرة
فن
ج.ك. رولنغ
هاري بوتر
Issue Date: 2021
Publisher: université Kasdi Merbah-Ouargla
Abstract: Artistic works and cinematographic adaptations through centuries resisted censorship which has existed in every society at every age. Art that chal-lenges the strongly held beliefs of any society, whether political, ideological, religious or otherwise_ causes offence and creates pressure for censorship. Simultaneously, almost every society has found value in visual art. How can we develop a critical mind in the reader and the spectator through the con-trolled exercise of reflection in reading and spectating? This study is one of the many examples of censored works. Among these artistic works, J. K. Rowling's Harry Potter has been banned for some reasons, in a few schools and public libraries in different states and countries based on violence, prac-ticing and teaching witchcraft and wizardry. This study is rather an attempt to raise awareness of the limits of censorship by initiating readers and spectators to a real reflection on literary and cinematographic works. This research was done by applying two intersecting theories: reception theory, Freudian theory of the unconscious and Comparative Literature approach. We ultimately show in this study that censorship kills critical thinking and prevents the legitimate exercise of free will.
Les œuvres artistiques et les adaptations cinématographiques à travers les siècles ont résisté à la censure qui a existé dans toutes les sociétés à tous les âges. L'art qui défie les croyances fortement ancrées de toute société, qu'elle soit politique, idéologique, religieuse ou autre, offense et crée une pression pour la censure. Simultanément, presque toutes les sociétés ont trouvé de la valeur dans les arts visuels. Comment développer un esprit critique chez le lecteur et le spectateur par l'exercice contrôlé de la réflexion en lecture et en spectateur ? Ce mémoire est l'un des nombreux exemples d'œuvres censu-rées. Parmi ces œuvres artistiques, Harry Potter de J.K Rowling a été interdit pour des raisons étranges, dans quelques écoles et bibliothèques publiques de différents États et pays sur la base de la violence, du racisme, de la pra-tique et de l'enseignement de la sorcellerie et de la magie et en tant que mauvais modèle pour les jeunes adultes. Cette brève étude est plutôt une tentative de prise de conscience des limites de la censure en initiant lecteurs et spectateurs à une véritable réflexion sur les œuvres littéraires et cinémato-graphiques. Cette recherche a été réalisée en appliquant deux théories croi-sées: la théorie de la réception, la théorie freudienne de l'inconscient et la littérature comparée. Nous montrons finalement dans cette étude que la cen-sure tue la pensée critique et empêche l'exercice légitime du libre arbitre. Mots-clés: censure, roman, adaptation cinématographique, autocensure, libre arbitre, art, J.K.Rowling, Harry Potter.
خلال عدة قرون قاومت الأعمال الفنية والتكيفات السينمائية الرقابة التي كانت موجودة على كل مجتمع من كل الأعمار. الفن الذي يتحدى المعتقدات الراسخة لأي مجتمع سواء كانت سياسية أو إيديولوجية أو دينية أو غير ذلك يتسبب في الإساءة والتضييق لفرض الرقابة، في الوقت نفسه وجد كل مجتمع تقريبًا قيمة في الفن البصري. كيف يمكننا تطوير عقل نقدي في القارئ والمتفرج من خلال ممارسة رقابة التفكير في القراءة والمشاهدة؟ هذه المذكرة هي واحدة من عديد الأمثلة عن الأعمال الخاضعة للرقابة، وكمثال عن هذه الأعمال الفنية ولأسباب غريبة تم حظر "هاري بوتر" لكاتبته "جي كي رولينج" في عدد قليل من المدارس والمكتبات العامة في ولايات ودول مختلفة بناءًا على العنف والعنصرية وممارسة السحر والشعوذة وتعليمهما باعتباره كنموذج سيئ للشباب. هذه الدراسة الموجزة هي بالأحرى محاولة لزيادة الوعي بحدود الرقابة من خلال توجيه القراء والمشاهدين إلى التفكير الحقيقي في الأعمال الأدبية والسينمائية، وقد تم إجراء هذا البحث من خلال تطبيق نظريتين متقاطعتين: نظرية الاستقبال، نظرية فرويد في اللاوعي والأدب المقارن لنظهر في نهاية هذه الدراسة أن الرقابة تقتل التفكير النقدي وتمنع الممارسة المشروعة للإرادة الحرة.
Description: Department of Letters and English Language Specialty: English Literature and Civilisation
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/30345
Appears in Collections:Département d'Anglais- Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Maria Ghersi .pdf1,05 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.