Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/30372
Title: أثر المشافهة في تنميّة الملكة اللّغوية لدى تلاميذ المرحلة الثّانوية شعبة "الآداب والفلسفة" و"اللّغات الأجنبيّة" -أنموذجا-
Authors: مبـاركة, خمقـاني
محمّد الأمين, هـراكي
Keywords: المشافهة
الملكة اللغوية
المرحلة الثانوية
شعبة الآداب والفلسفة
Orality
Linguitic skill
Secondary level
Literary stream
Oralite
Talent linguistique
Niveau secondaire
Brache literaire
Issue Date: 2022
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Abstract: لقد تفطنت الحركة الإصلاحية للمنظومة التعليمية في الجزائر التي قامت بها وزارة التربية الوطنية حديثا في مناهج تعليم اللغة العربية للدور الذي تؤديه المشافهة في امتلاك القدرة على التعبير شفاهة في مواقف تلفظية مختلفة، وهذا ما نلمحه خصوصا في مرحلة التعليم الابتدائي والمتوسط في ما سمي بفهم المنطوق. وابتعادها عن اعتبار اللغة قالبا مكتوبا، الأمر الذي ساد لدهر طويل نتج عنه متعلمون يحسنون الكتابة ولا يحسنون الاستماع والقراءة والمحادثة كمهارات لغوية أساسية .وهذا ما جعلنا نبحث عن مكانة الأداء الشفهي في المرحلة الثانوية باعتبارها الثالثة والأخيرة في سيرورة التنظيم التربوي الجزائري والرابطة بينه وبين التعليم العالي.
Since the last renovations in the school curriculum begin to give more importance to orality, inspectors and language experts turn their focus towards oral activities in order to improve the linguistic skills of learners. For example, in primary and middle school teachers had taken those instructions into consideration and attempt to provide more practical tasks to ameliorate the language learning process. In details, it had been due to those reformulations that we raise the research inquiries about the importance of orality in the curriculum reformations of the Arabic language in the secondary school level. That is to say, this research paper aims to investigate the role of orality in teaching language in general and improving learners’ communicative skills in particular. Furthermore, the main reasons had been urging us to choose such topic entitled as “the impact of orality in learning the language among secondary school students” are firstly the weakness of students’ oral skills in oral tasks when they fail to discuss the simplest questions and hardly using short sentences. Secondly, we need to search the sufficiency of the latest ministry syllabus relying on a new approach named ‘the Approach by Competencies’ which focus more on the student’s own skills rather than the teacher.
Dans les dernières années, l’école algerérienne a suivi des reformes profondes dans les méthodes se l’enseingnement de la langue arabe où l’oral a pris une grande partie contrairement aux ancienne méthodes,en prenant en compte que la langue est d’origine des sons qui se prononcent qui nous permet de communiquer avant qu’elle prenne la forme des lettres qui se transcrivent. Cette tendance apparait clairement et notamment dans le cycle primaire et moyen dans la compréhension de l’orale et de l’écrit. Est-ce que c’est le mêcas dans la didactique de la langue arabe et ses lettres dans le cucle secondaire ? et quel est le rôle st l’effet de l’oral ans la mémorisation de la compétence linguistique des apprenants du cycle secondaire
Description: مخبر اللّسانيّات النّصيّة وتحليل الخطاب
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/30372
Appears in Collections:Département de Langue Arabe - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
mohamed-amine-hiraki.pdf4,85 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.