Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/30381
Title: أثر ممارسة نمط القيادة الأخلاقية على الالتزام التنظيمي -دراسة حالة عينة من الأساتذة في جامعات الشرق الجزائري-
Authors: منيرة, سلامي
نصرالدين, قعودة
Keywords: قيادة
أخلاق
التزام تنظيمي
جامعة
قيادة أكاديمية
Leadership
ethics
organizational commitment
university
academic leadership
Issue Date: 2021
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Abstract: ردفت رذه الدراسة إلى استكشاف أثر ممارسة نمط القيادة الأخلاقية بأبعادرا السيعة )العدالة، النزارة، التوجه نحو الأفراد، توضيح الدور، التوجيه الأخلاقي، مشاركة السلية، الارتمام بالاستدامة( على الالتزام التنظيمي للأساتذة الجامعي في جامعات )ورقلة ومسيلة وبسكرة( بأبعاده الثلاثة )الالتزام العاطفي، المعياري، المستمر(، مستندين في ذلك على المنهج الوصفي التبليلي حيث تم الاعتماد على الاستييان كأداة لجمع الييانات من عينة مكونة من 733 أستاذ، معتمدين في تحلي النتائج على البرنامج مستعينين بجملة من الأدوات والاختيارات الإحصائية والتي توصلت الدراسة من خلالها إلى أن رناك SPSS v الاحصائي 20 مستوى جيد من ممارسة نمط القيادة الأخلاقية في الجامعات مح الدراسة وكذلك مستوى جيد من الالتزام التنظيمي لدى عينة الدراسة، كما أثيتت النتائج وجود أثر بدرجة متوسية للقيادة الأخلاقية على الالتزام التنظيمي، كما كان رناك أثر بدرجة متوسية للقيادة الأخلاقية على الالتزام العاطفي بينما كان رناك أثر بدرجة ضعيفة للقيادة الأخلاقية على الالتزام المعياري والمستمر، كما توصلت الدراسة إلى عدم وجود فروقات بين تصورات عينة الدراسة لممارسة نمط القيادة الأخلاقية بأبعادرا تعزى إلى مترير الجنس والأقدمية والجامعة بينما كانت رناك فروقات في تصورات عينة الدراسة لممارسة نمط القيادة الأخلاقية بأبعادرا تعزى إلى مترير الرتية، كما لم تكن رناك فروقات في مستوى الالتزام التنظيمي بأبعاده لدى عينة الدراسة تعزى إلى مترير الجنس بينما رناك فروقات في مستوى الالتزام العاطفي لدى عينة الدراسة تعزى لمترير الرتية والأقدمية وفروقات في مستوى الالتزام المستمر لدى عينة الدراسة
This study aimed to explore the impact of practicing the ethical leadership style in its seven dimensions (Fairness, integrity, People orientation, Role clarification, Ethical guidance, power sharing, concern for sustainability) on the organizational commitment of university professors in universities (Ouargla, Masila and Biskra) in its three dimensions (Affective commitment, Normative, Continuance), This is based on the questionnaire as a tool to collect data from the study sample consisting of 377 professors and the descriptive analytical method, In addition, a number of statistical tools were used, through which the study concluded that there is a good level of practicing the ethical leadership style in the universities under study, as well as a good level of organizational commitment among the study sample The results also found a medium degree of impact of Ethical leadership on organizational commitment, and there was a medium degree effect of Ethical leadership on Affective commitment, while there was a weak impact of Ethical leadership on normative and continuous commitment, and the study concluded that there were no differences between the perceptions of the study sample to practice the style of practice. Ethical leadership with its dimensions attributed to the variable of gender, seniority and university, while there were differences in the study sample’s perceptions of the practice of the ethical leadership style with its dimensions due to the variable of rank, and there were no differences in the level of organizational commitment with its dimensions in the study sample due to the gender variable, while there were differences in the level of commitment The Affective level of the study sample is due to the variable of rank and seniority, and differences in the level of continuous commitment of the study sample are due to the university.
Description: تخصص إدارة وتسيير الموارد البشرية
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/30381
Appears in Collections:Département des sciences de gestion - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
these.pdf2,14 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.