Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/30412
Title: واقع استخدام معلمات رياض الأطفال لاستراتيجيات التعلم النشط في الأنشطة التربوية والتعليمية (دراسة ميدانية لدى عينة من معلمات رياض الأطفال بمدينة ورقلة)
Authors: بوضياف, نادية
حميدأوجانة, وهيبة
Keywords: معلمات رياض الأطفال
التعلم النشط
الأنشطة التربوية والتعليمية
Issue Date: 2022
Publisher: univ-ouargla
Abstract: هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن واقع استخدام استراتيجيات التعلم النشط في الأنشطة التربوية والتعليمية بمختلف أبعاده بمدينة ورقلة من طرف معلمات رياض الأطفال حسب سنوات الأقدمية المهنية والمستوى التعليمي وكذا المؤسسة المنتمين لها، ومن خلال اختبار صحة الفرضيات التالية: • نتوقع ان يكون مستوى استخدام معلمات رياض الأطفال لاستراتيجيات التعلم النشط في الأنشطـــة التربوية والتعليمية مرتفع. • لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى استخدام معلمات رياض الأطفال لاستراتيجيات التعلم النشط في الأنشطـــة التربوية والتعليمية باختلاف المؤسسة. • لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى استخدام معلمات رياض الأطفال لاستراتيجيات التعلم النشط في الأنشطـــة التربوية والتعليمية باختلاف سنوات الأقدمية المهنية والمستوى التعليمي لهن والتفاعل بينهما. ولاختبار فرضيات الدراسة تم استخدم المنهج الوصفي، وأجريت الدراسة على عينة تكونت من(106) معلمة من رياض الأطفال بمدينة ورقلة، أما فيما يخص أدوات الدراسة فقد تم تطبيق مقياس(استبيان) يقيس مستوى استخدام معلمات رياض الأطفال لاستراتيجيات التعلم النشط وهذا بعد التأكد من ثباته وصدقه على عينة الدراسة (معلمات رياض الأطفال)، وتمت معالجة البيانات ببرنامج SPSS إصدار 22باستخدام الأساليب الإحصائية التالية: المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية، معاملات الارتباط، تحليل التباين الثنائي حيث تم التوصل الى النتائج التالية: • مستوى استخدام معلمات رياض الأطفال لاستراتيجيات التعلم النشط في الأنشطـــة التربوية والتعليمية مرتفع. • لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى استخدام معلمات رياض الأطفال لاستراتيجيات التعلم النشط في الأنشطـــة التربوية والتعليمية باختلاف المؤسسة. • لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى استخدام معلمات رياض الأطفال لاستراتيجيات التعلم النشط في الأنشطـــة التربوية والتعليمية باختلاف سنوات الأقدمية المهنية والمستوى التعليمي لهن والتفاعل بينهما. كما تمت مناقشة وتفسير نتائج الفرضيات على ضوء الدراسات السابقة والإطار النظري لها مع تقديم استنتاج عام وجملة من الاقتراحات
The aim of the present study is to detect the use of active learning strategies by kindergarten teachers in educational and learning activities in Ouargla city. This is accomplished through the taxonomic variables that are represented by the professional seniority, kindergarten teachers’ educational level and the kindergartens. They are proved through the following hypotheses: • The level of using active learning strategies in educational and learning activities is high. • The absence of statistical differences in the level of using active learning strategies by kindergarten teachers with the difference in kindergartens. • The absence of statistical differences in the level of using active learning strategies by kindergarten teachers with the difference in their professional seniority, educational level and the interaction between them. In order to test the work’s hypotheses, the descriptive method is adopted as an approach of the study and 106 kindergarten teachers are selected as a sample of the study. To accomplish the research aim, a questionnaire is adopted as a tool to measure the level of using active learning strategies after ascertaining its validity and reliability. The collected data are treated through SPSS22 program and by using statistical methods such as arithmetic means, standard of variations, coefficients and two-way ANOVA. The obtained results revealed that: • The level of using active learning strategies in educational and learning activities is high. • The absence of statistical differences in the level of using active learning strategies by kindergarten teachers with the difference in kindergartens. • The absence of statistical differences in the level of using active learning strategies by kindergarten teachers with the difference in their professional seniority, educational level and the interaction between them. In addition, the results are interpreted through the study’s literature review with presenting a set of recommendations.
Description: التخصص: علم النفس التربوي
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/30412
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
hamid oudjana-wahiba.pdf778,76 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.