Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/30455
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorعبد القادر, برقوق-
dc.contributor.authorرابح, رابحي-
dc.date.accessioned2022-09-11T10:48:14Z-
dc.date.available2022-09-11T10:48:14Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/30455-
dc.descriptionوزارة التعليم العالي والبحث العلمي، جامعة قاصدي مرباح ورقلة، معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية، قسم نشاطات التربية البدنية والرياضية، تخصص النشاط البدني الرياضي المدرسي.en_US
dc.description.abstractهدفت الدراسة إلى التعرف على مستويات و أبعاد الاحتراق النفسي لدى منتسبي قطاع التربية بالجزائر، وتوضيح متغيري اختلاف الوظيفة (الأساتذة، الإداريون) و الجنس ، واستخدم الطالب المنهج الوصفي التحليلي، كما استخدم الطالب مقياس ماسلاش للاحتراق النفسي الذي إعتمده عدد من الباحثين ، ويتكون المقياس من 22 فقرة بكامل أبعاده (الإجهاد الانفعالي ـ تبلد المشاعر ـ نقص الشعور بالانجاز) ، وتمثلت عينة الدراسة المقدرة بـــــ (160) أستاذ و إداري ، و التى أخذت من مجتمع البحث المتكون من (720) أستاذ و إداري من مرحلة الثانوية بولاية تقرت، وأظهرت نتائج الدراسة: ـــــــ أن مستوى لاحتراق النفسي بكامل أبعاده جاءت بدرجة متوسطة. ــــــــ أظهرت النتائج أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى الاحتراق النفسي تعزى لعامل اختلاف الوظيفة (الأساتذة ، الإداريون). ـــــــ أظهرت ذات النتائج أيضا أنه لا توجد فروق في مستويات الاحتراق النفسي بين الجنen_US
dc.description.abstractThe study aimed to identify the levels and dimensions of psychological burnout among employees of the education sector in Algeria, and to clarify the variables of job differences (teachers, administrators) and gender، The student used the descriptive analytical approach, and the student also used the Maslash Scale of Psychological Burnout, which was adopted by a number of researchers 22 paragraphs in all its dimensions (emotional stress, dullness of feelings, lack of sense of achievement), and the study sample was estimated at (160) professors and administrators, which was taken from the research community consisting of (720) professors and administrators from secondary school in Touggourt State, and the study results showed: ـــــــThe level of psychological burnout in all its dimensions came to a medium degree. _ The results showed that there are no statistically significant differences in the level of psychological burnout due to the job difference factor (professors, administrators The same results also showed that there are no differences in the levels of psychological burnout between the sexes.-
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة قاصدي مرباح ورقلةen_US
dc.subjectالاحتراق النفسيen_US
dc.subjectالإجهاد الانفعاليen_US
dc.subjectنقص الشعور بالانجازen_US
dc.subjectتبلد المشاعرen_US
dc.subjectأستاذ التعليم الثانويen_US
dc.subjectالإداريونen_US
dc.subjectpsychological burnout-
dc.subjectlack of sense of achievement-
dc.subjectdulling of feelings-
dc.subjectsecondary education teacher-
dc.titleمستويات وأبعاد الاحتراق النفسي لدى منتسبي قطاع التربية بالجزائرen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Institut des Sciences et Techniques des Activités Physiques et Sportives - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
رابحي رابح.pdf689,91 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.