Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/30526
Title: أساليب المعاملة الوالدية وعلاقتها بدافعية التعلم لدى تلاميذ سنة الرابعة من التعليم المتوسط دراسة ميدانية ببعض متوسطات تقرت
Authors: كادي, الحاج
رمون, أسماء
زنو, مسعودة
Keywords: أساليب المعاملة الوالدية ودافعية التعلم لتلاميذ الرابعة متوسط
Issue Date: 2022
Publisher: univ-ouargla
Abstract: هدفت الدراسة إلى التعرف على أساليب المعاملة الوالدية وعلاقتها بدافعية التعلم لدى تلاميذ السنة الرابعة متوسط –بتقرت- و استخدم في هذه الدراسة المنهج الوصفي الذي يتم من خلاله معرفة العلاقة بين متغير أو أكثر ومن ثم معرفة درجة تلك العلاقة، وتم الاعتماد على الأداتين : مقياس أساليب المعاملة الوالدية و مقياس دافعية للتعلم و التحقق من صدق وثبات كل منهما . حيث أجريت الدراسة على عينة قومها (150) تلميذ و تلميذة. حيث تم اختيارهم بطريقة عشوائية ، ثم قياس الخصائص السيكومترية للأداتين و للمعالجة الإحصائية اعتمدنا على الأساليب الإحصائية التالية : معامل الارتباط بيرسون و اختبار "ت" ونظام spss. و بعد تطبيق الدراسة توصلنا إلى النتائج التالية: 1. مستوى أساليب المعاملة الوالدية لدى تلاميذ السنة الرابعة مرتفع. 2. مستوى دافعية التعلم لدى تلاميذ السنة الرابعة متوسط مرتفع . 3. لا توجد علاقة دالة إحصائية بين المعاملة الوالدية ودافعية التعلم لدى تلاميذ السنة الرابعة متوسط. 4. لا توجد فروق دالة إحصائية في أساليب المعاملة الوالدية لدى تلاميذ سنة الرابعة متوسط تبعا لمتغير الجنس. 5. لا توجد فروق دالة إحصائية في الدافعية التعلم تعزى لمتغير الجنس (ذكور – إناث)لدى تلاميذ سنة الرابعة متوسط.
-the study aims to identify the methods of parental treatment and its relationships to learing motivation among 4the year student In this study, the determining the degree of the relatlonshlp two tools wer used: the parental measure of measure and the driving scale to learn and verify the validlty and stability of each. The study was conducted on a sample of (150) male and female .they wase randomly selected, then the psychometric characteristics of the two instruments were measured. For statiscal analysis, we used the following statistical methods: Pearson, t .and spss22. After applying the study reached .the follouring results: 1. The level of parenting styles for fourth year students is high. 2. The level of learning motivation of fourth year students is high. 3. There is no stastically significant relationship betueen parental treatment and learning motivation among fourth year students. 4. There are no statistically significant differences in the methods of parental treatment (cruently-equality) 4th year students of the gender for variable. 5. There are no statistically significant differences in the learning motivation to learn due to the gender variable (male-female).
Description: تخصص: إرشاد و توجيه
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/30526
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ramoune-asma.pdf4,6 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.