Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/30536
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorطواهير,عبد الجليل-
dc.contributor.authorخليل, الصادق-
dc.contributor.authorبودواية, إسماعيل-
dc.date.accessioned2022-09-18T11:06:27Z-
dc.date.available2022-09-18T11:06:27Z-
dc.date.issued2022-06-11-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/30536-
dc.descriptionتسيير الموارد البشريةen_US
dc.description.abstractتهدف الدراسة إلى التعرف على القيادة الخادمةوأثرها على تميز المورد البشري ،بالإضافة إلى دراسة العلاقة بين متغيرات الدراسة، وتم استخدام المنهج الوصفي التحليلي لدراسة الموضوع، كما تم الاعتماد على دراسة الحالة من خلال الملاحظة العلميةوالوثائق الرسمية والمقابلة الشخصية، والاستبيان ومعالجته الإحصائية عن طريق برنامج spss (نسخة 25)، وخلصت الدراسة إلى وجود مستوى متوسطمن امتلاك سلوكالقيادة الخادمة لدى العاملين نظرا لاهتمام المؤسسة بهذه العوامل وممارستها. العلاقة الإرتباطية بين القيادة الخادمة كمتغير مستقل وتميز المورد البشري كمتغير تابع علاقة ارتباطيه طردية، ويتجسد ذلك من خلالأبعاد القيادة الخادمة التمكين ،المعالجة العاطفية ،المسؤولية الاجتماعية والأخلاقية ،تطوير الأفراد ،التواضعen_US
dc.description.abstractThis study aims to identify the servant leadership and the factors that effect the human resource excellence, and focuses on the relationship between the variables of the study. The descriptive analytical method was conducted in this topic. The case study approach also was used through: scientific observation, the official documents, personal meeting, and the questionnaire with statistic evaluation by SPSS program (version 25). The study concluded that there is an intermediate level of the concept of servant leadership among workers, given the institution's interest in these factors and practicing them. The correlative relationship between servant leadership as an independent variable and the human resource excellence as a dependent variable is a direct correlation relationship, and this embodied through thedimensions of servant leadership, empowerment, emotional treatment, social and moral responsibility, development of individuals, modesty.-
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامـعة قاصـدي مـرباح ورقلــةen_US
dc.subjectقيادة خادمةen_US
dc.subjectمجمع عسيلةen_US
dc.subjectمجمع كرست لاينen_US
dc.subjectمورد بشريen_US
dc.subjectتميزen_US
dc.subjectcrest line marketen_US
dc.subjectServant leadershipen_US
dc.subjectacila hyper marketen_US
dc.subjectexcellenceen_US
dc.subjecthuman resourceen_US
dc.titleدور ممارسات القيادة الخادمة في تميز المورد البشري دراسة حالة مجمعي كرست لاين ماركت وعسيلة هايبرمارشي بورقلةen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département des sciences de gestion - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
khalil -bou douaia.pdf1,43 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.