Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/30556
Title: مساهمة الفايسبوك في تشكيل الرأي العام حول القضايا الراهنة ـ ظاهرة وباء كوروناـ نموذجا دراسة ميدانية على عينة من طلبة قسم علوم الاعلام والاتصال
Authors: صانع, رابح
غربي, أسماء
ونايسية, خولة
Keywords: موقع الفايسبوك
الرأي العام
ظاهرة وباء كورونا
Issue Date: 2022
Publisher: univ-ouargla
Abstract: تناولنا من خلال دراستنا "مساهمة الفايسبوك في تشكيل الرأي العام" والتي ركزنا فيها على مجموعة من طلبة قسم العلوم الاعلام والاتصال الذين يستخدمون الفايسبوك كوسيلة لتلقي الأخبار والمعلومات، حيث قمنا بطرح تساؤل عام : ما مدى مساهمة الفايسبوك في تشكيل الرأي العام حول جائحة كورونا؟ وبعد تحديد موضوع الدراسة تطرقنا إلى جملة من الإجراءات المنهجية حيث استخدمنا واتبعنا في دراستنا المنهج الوصفي لأنه الأسلوب الأكثر استخداما في البحوث الإعلامية ،وهو أكثر ملائمة لدراستنا، كما اعتمدنا في جمع البيانات والمعلومات على استمارة الاستبيان وكما اعتمدنا على عينة قصدية وقد بلغ عددها 50 مفردة ، وبعد عملية جمع المعلومات والبيانات وعرضها وتحليلها توصلنا إلى مجموعة من النتائج أهمها: - أغلب المبحوثين يستخدمون الفايسبوك بشكل دائم لزيادة الرصيد المعرفي. - أغلب المبحوثين يعتمدون على الفايسبوك في اكتساب المعلومات حول ظاهرة وباء كورونا، مما ساهم إلى حد ما في توعيتهم والإحساس بالمسئولية وبالتالي فإن للفايسبوك دور فعال في تشكيل رأي المبحوثين حول وباء كورونا.
Through our study "Facebook's Contribution to Shaping Public Opinion"، in which we focused on a group of students from the Department of Science، Media and Communication who use Facebook as a means of receiving news and information، we raised a general question: How much does Facebook contribute to shaping public opinion about the Corona pandemic? After identifying the subject of the study، we touched on a number of methodological procedures where we used and followed in our study the descriptive approach because it is the most commonly used method in media research، which is more appropriate for our study، we also relied in the collection of data and information on the questionnaire form and as we relied on a sample of 50 individuals، and after the process of collecting information and data and presenting and analyzing it we reached a set of results، the most important of which are: Most of the respondents use Facebook permanently to increase the cognitive balance. Most facebook respondents rely on Facebook to gain information about the Corona epidemic، which has contributed to some extent to their awareness and sense of responsibility، so Facebook has anactive role to play in shaping the opinion of the corona epidemic.
Description: تخصص: اتصال جماهيري ووسائط جديدة
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/30556
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gharbi-asma.pdf839,2 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.