Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/30584
Title: | تعلّمية القصة في السنة الخامسة ابتدائي - دراسة وصفية - |
Authors: | حنان, عواريب نصيرة, مناع سمية, مناع |
Keywords: | التعليمية القصة المتعلم كتاب السنة الخامسة الأهداف الأساليب الطرائق التقويم éducatif l'histoire l'apprenant le livre de cinquième année les objectifs les méthodes les méthodes l'évaluation educative story learner fifth level book objectives content methods evaluation |
Issue Date: | 2022 |
Publisher: | université Kasdi Merbah-Ouargla |
Abstract: | تناولنا في دراستنا الموسومة بـ : تعلمية القصة للسنة الخامسة، حيث تطرقنا في الفصل النظري منها إلى معنى القصة التعلمية وأنواعها وأهداف تدريسها، كما تناولنا في الفصل التطبيقي محتوى القصة في الكتاب المدرسي وأهدافها المعرفية والوجدانية والحس حركية، وطرائق تدريسها، وأساليب تقويمها، باعتبار القصة هي اللون الأدبي الأقرب إلى عالم الطفل الداخلي والخارجي، ولها تأثير فعال في إنشاء شخصيته سواء من الناحية النفسية أو التربية اللغوية، كما لها أهمية في إضافة المتعة للمتعلم وتهذيب الذوق الفني والجمالي وغرس القيم وتزويده بمختلف المعارف، وغاية غاياتها تعزيز الرصيد اللغوي لدى المتعلم واكتساب مهارات اللغة الأربع الاستماع والحديث والقراءة والكتابة . Dans notre étude étiquetée: Apprendre le conte pour la cinquième année, nous avons traité dans le chapitre théorique du sens du récit d'apprentissage, de ses types et des objectifs de son enseignement.La couleur littéraire est la plus proche du monde intérieur et extérieur de l'enfant, et il a un effet efficace sur la création de sa personnalité, que ce soit psychologiquement ou linguistiquement, ainsi que pour ajouter du plaisir à l'apprenant, affiner le goût artistique et esthétique, lui inculquer des valeurs et lui apporter diverses connaissances, et son objectif est d'améliorer le l'équilibre linguistique de l'apprenant et acquérir des compétences linguistiques.Les quatre sont l'écoute, la parole, la lecture et l'écriture. This study aims to investigate the didactic of the story of the fifth level in primary school. In the theoretical chapter, we discussed the meaning of the story’s didactic; its types and the objectives of teaching it, whereas in the practical part we dealt with the content of the story in the textbook and its cognitive goals, its content and teaching methods of evaluating it considering the story as a literary colour closest to the child's inner and outer world, and it has an effective influence in creating his personality, whether psychologically or linguistically. Furthermore, it has importance in adding pleasure to the learner,refining the artistic and aesthetic taste, instilling values and providing him with various knowledge .Thus, the main aim of it is to enhance the learner's linguistic balance and acquire the four language skills: listening, speaking, reading and writing. |
Description: | تخصص: اللسانيات التطبيقية قسم اللغة والأدب العربي |
URI: | https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/30584 |
Appears in Collections: | Département de Langue Arabe - Master |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
مناع نصيرة-سمية.pdf | 779,95 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.