Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/30606
Title: المقاربة النصية في تعليم اللغة العربية - السنة الرابعة الابتدائية "أنموذجا"-
Authors: محمد رضا, عياض
عبد الستار, خنفر
Keywords: المقاربة النصية
اللغة العربية
تعليم
Text-based approach
The Arabic Language
education
Approche textuelle
Langue arabe
Éducation
Issue Date: 2022
Publisher: université Kasdi Merbah-Ouargla
Abstract: للمقاربة النصية دور في تعليم اللغة العربية،في المرحلة الابتدائية ومنها قد وقع عليها الاختيار في الإصلاح التربوي الأخير،من اجل مساعدة المتعلم في اكتساب اللغة بشكل صحيح وتهوين العقبات التي تحول دون ذلك. وتعتمد المقاربة النصية على المتعلم كمحور تدور حوله التعليمات والنص، في مواجهة مباشرة معه يكتسب منه ويتعامل معه بوجود الموجه (الأستاذ) ،وقد جاء المنهاج المعتمد من قبل وزارة التربية الوطنية بصورة مبتكرة وراسخة وقد بينت الدراسة الميدانية كيفية تطبيق هذه المقاربة، فلاحظنا صور تفاوت ذلك من مدرسة إلى أخرى ومن أستاذ إلى آخر.
L’approche textuelle joue un rôle dans l’enseignement de la langue arabe, au niveau primaire et d’où elle a été sélectionnée dans la réforme éducative récente, afin d’aider l’apprenant à acquérir la langue correctement et de réduire les obstacles à cela. L’approche textuelle dépend de l’apprenant en tant que centre de l’apprentissage et du texte, en confrontation directe avec lui en tirant profit et en traitant avec elle avec la présence de l’instructeur (professeur). Le programme adopté par le ministère de l’Éducation nationale est novateur et bien établi. L’étude sur le terrain a montré comment cette approche est appliquée.
The text-based approach plays an important role in teaching the Arabic Language at the primary education. It has been chosen to be adopted in the new educational reform in order to help pupils acquire the language properly and correctly. Pupils are the central and the most essential part of this approach through reading,understanding,and answering questions related to texts being introduced with the help of the teacher simplifying instructions. The new curriculum has been designed more creatively than before. This study aims at showing how this approach can be implemented in regard to the differences in terms of level between pupils and teachers.
Description: قسم اللغة والأدب العربي تخصص : لسانيات تطبيقية
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/30606
Appears in Collections:Département de Langue Arabe - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
خنفر-عبد الستار.pdf469,02 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.