Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/30613
Title: المعالجة الإعلامية فًي القنوات الجزائرٌية للحملة االإنتخابٌية 2021 دراسة تحلٌيلٌية لعٌينة من حلقات برنامج البلاد الٌوم على قناة البالد T
Authors: صانع, رابح
شيباني, كوثر
مقدم, هاجر
Keywords: المعالجة الإعلامية
الحملة الانتخابية
Issue Date: 2022
Publisher: univ-ouargla
Abstract: يتمحور موضوع الدراسة حول كيفية تناول القنوات الجزائرية الخاصة لمحليات 2021 من خلال دراسة تحليلية لعينة من حلقات برنامج البلاد اليوم على قناة البلاد TV إشكالية دراستنا تهدف لمعرفة الطريقة التي غطت بها القنوات الخاصة تشريعيات 2021لأجل الإجابة عن ذلك وضعنا عدة تساؤلات فرعية منبثقة عن الإشكالية الكبرى، واعتمدت هذه الدراسة على منهج تحليل المضمون فيما استخدمنا العينة القصدية في اختيار مجتمع الدراسة والذي هو عدد الحلقات من برنامج البلاد اليوم الموسم الثالث، اعتمدنا في تحليل الدراسة على جداول ودوائر نسبية لرصد فئات التحليل وحسابها وذلك للتعرف على الأنواع الصحفية المستخدمة والألوان واللغة وغيرها من فئات التحليل وقد خلصت الدراسة إلى: أن الفاعلين بالدرجة الأولى هم الضيوف يليها المنشط حيث كان وسيط يدير الحوار بين الضيوف، فيما ظهر التفاعلية في البرنامج من خلال بعض الاتصالات التي كانت تجرى من أجل إثراء الحلقة والهدف الأهم الذي سعت له الدراسة هو الحضور في الحدث الانتخابي من خلال البرنامج على قناة البلاد الخاصة.
The topic of the study revolves around how the private algerian channels deal with the local election of 2021though an analytical study of a sample of the episodes of Al-Bilad Al youm program on Al-Bilad TV. The problem of our study to know the way in which the private channel covered the 2021 legislation, in order to answer that, we put several sub-question emanating from the major problem and this study relied on the content analysis method, while we used the intentional sample in choosing the study community, which is the number of episodes of the county’s program study today, season three, in analyzing the study, we relied on relative tables and circles to monitor and calculate the categories of analysis in order to identify the journalistic types used, colors, language and other categories of analysis. The study concluded: that the actors in the first place are the guests, followed by the activator, as he was a mediator managing the dialogue between the guests, while the interactive appeared in the program through some contacts that were taking place in order to enrich that episode. The most important goal in that the study is the attendance in the electoral event through the program is on the private Albilad channel.
Description: تخصص: سمعًي بصري
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/30613
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
chibani-kaouthar.pdf5,31 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.