Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/30617
Title: إدمان المراهقين على الألعاب الالكترونية وأثرها على التحصيل الدراسي دراسة ميدانية على عينة من تلاميذ ثانوية الشهيد محمد بالشحم بورقلة
Authors: بودربالة, عبد القادر
شيخ, عمار
بن سليمان, شريف
Keywords: الإدمان
المراهقين
الألعاب الالكترونية
الأثر
التحصيل الدراسي
Issue Date: 2022
Publisher: univ-ouargla
Abstract: هدفت الدراسة الحالية إلى معرفة أثر إدمان المراهقين على الألعاب الالكترونية وانعكاسه على التحصيل الدراسي وللوصول إلى نتائج وتحقيق أهداف الدراسة استخدمنا المنهج الوصفي لأنه المنهج المناسب لظاهرة من الميدان وقد أجريت الدراسة على عينة من تلاميذ ثانوية محمد بالشحم بالزياينة واستعملنا في ذلك أداة جمع البيانات المتمثلة في استمارة الاستبيان كون المجتمع الذي ندرسه ينحصر سنهم من 15الى 17سنة ويبلغ عدد عينة الدراسة 40 تلميذ منهم 30 ذكر و10 إناث وبعد معالجة وعرض ومناقشة النتائج توصلنا إلى ما يلي: -أن اغلب المراهقين المتمدرسين في محل الدراسة يمتلكون هواتف ذكية ويحبذون اللعب بها على عكس الأجهزة الالكترونية الأخرى كالحاسوب واللوحة الالكترونية والتي نادرا ما يستخدمونها في اللعب. - أن أفضل الألعاب بالنسبة للمراهقين المتمدرسين محل الدراسة هما لعبة FREE FIRE وPUBG وهذا يرجع لكون هذه الألعاب سهلة في التحكم وغير معقدة بالنسبة لهم. - أن أكثر من نصف المراهقين المتمدرسين محل الدراسة لا يستخدمون الألعاب الالكترونية داخل المؤسسة وربما يكون سبب ذلك لاحترامهم للنظام الخاص بالمؤسسة في حين يستخدم البعض منهم الألعاب الالكترونية داخل المؤسسة وقد يرجع سبب ذلك إلى إدمانهم الشديد على الألعاب الالكترونية وهو ما يوحي إلى ظهور آثار سلبية على خلفية ذلك التصرف من بينها الرسوب في الدراسة. - بالرغم من إدمان المراهقين المتمدرسين محل الدراسة على الألعاب الالكترونية إلا أنهم لا ينشغلون عن أداء الصلوات في وقتها وهذا يدل حسن تربيتهم وأخلاقهم
The current study aimed to know the impact of adolescents’ addiction to electronic games and its reflection on academic achievement. To reach the results and achieve the objectives of the study, we used the descriptive approach because it is the appropriate approach to a phenomenon from the field. The questionnaire is that the population we are studying is limited to the age of 15 to 17 years, and the number of the study sample is 40 students, including 30 males and 10 females. After processing, displaying and discussing the results, we reached the following: - Most of the educated teenagers in the study place have smart phones and like to play with them, unlike other electronic devices such as computers and electronic boards, which they rarely use in playing. - The best games for school-aged teenagers are FREE FIRE and PUBG because these games are easy to control and uncomplicated for them. - More than half of the educated adolescents in the study do not use electronic games within the institution, and this may be due to their respect for the institution’s system, while some of them use electronic games within the institution. This may be due to their severe addiction to electronic games, which suggests the emergence of negative effects on the institution. The background to that behavior, including failure in the study. - Despite the addiction of schoolchildren in the study to electronic games, they are not distracted from performing the prayers on time, and this indicates their good upbringing and morals.
Description: تخصص: اتصال جماهيري والوسائط الجديدة
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/30617
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
chikh-amar.pdf766,63 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.