Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/30618
Title: تقويم الأخطاء الإملائية لمتعلمي المرحلة الابتدائية من خلال نشاط التعبير الكتابي للسنة الثالثة ابتدائي دراسة وصفية - إحصائية
Authors: إلهام, بولصنام
لمياء, تومي
هانية, ديدي
Keywords: التقويم
التعبير الكتابي
الأخطاء الإملائية
المتعلمين
المرحلة الابتدائية
calendrier
expression écrite
fautes d'orthographe
apprenants
le stade primaire
calendar
written expression
spelling errors
learners
the primary stage
Issue Date: 2022
Publisher: université Kasdi Merbah-Ouargla
Abstract: من خلال دراستنا لهذا البحث العلمي في كون أن الإملاء فرعا هاما من فروع اللغة العربية وهو الركيزة الأساسية في التعبير الكتابي ووسيلة اتصال يعبر بها الفرد عن أفكارهبالكتابة ويهدف هذا الموضوع الذي تناولناه وهو تقويم الأخطاء الإملائية لتعلمي المرحلة الابتدائية من خلال نشاط التعبير الكتابي للسنة الثالثة،دراسة وصفية إحصائية، فقد اتبعنا من خلال دراستنا على المنهج الوصفي بإجراء تحليلي وسبب اختيارنا لدراسة هذا الموضوع هو الرغبة في إتمام النقص ومعالجة الضعف اللغوي لدى التلاميذ، ولتحقيق الغاية رسمنا الخطة الآتية: الفصل الأول وفيه تناولنا تدريس الإملاء في اللغة العربية يتناول المبحث الأول مفهوم الإملاء ويتناول المبحث الثاني أنواع الإملاء ويتناول المبحث الثالث مراحل تعليم الإملاء، والمبحث الرابع الخطأ الإملائي.أما الفصل الثاني فيتناول المبحث الأول مفهوم التعبير الكتابيوالمبحث الثاني أنواعه والمبحث التاريخ أهمية التعبير الكتابي.أما الفصل الثالث فتناولنا فيه دراسة استطلاعية وهو كجزء تطبيقي، وتناولنا إحصاء الأخطاء الإملائية وتحليلها داخل القسم، في الأخير لا يسعنا أن نقول بأن درس الإملاء هو النظام اللغوي والرسم السليم للحروف الكلمات والجمل وهو من الأسس المهمة في التعبير الكتابي، وكما أنه الوسيلة لصحة الكتابة.
A travers notre étude de cette recherche scientifique dans le fait que la dictée est une branche importante de la langue arabe, qui est le principal pilier de l'expression écrite et un moyen de communication par lequel l'individu exprime ses pensées par écrit. la troisième année, une étude statistique descriptive, nous avons poursuivi notre étude sur l'approche descriptive avec une démarche analytique et la raison du choix d'étudier ce sujet est le désir de compléter la déficience et de traiter la faiblesse linguistique des étudiants, et d'atteindre le fin nous avons dessiné le plan suivant: Chapitre Un, dans lequel nous avons traité de l'enseignement de la dictée en langue arabe qui traite du sujet La première section traite du concept de dictée, le deuxième sujet traite des types de dictée, le troisième sujet traite avec les étapes de l'enseignement de la dictée, et le quatrième sujet traite des fautes d'orthographe. Quant au deuxième chapitre, le premier sujet traite du concept d'expression écrite, le deuxième sujet est ses types, et le sujet historique est l'importance de l'expression écrite. Quant au troisième chapitre, nous avons traité d'une étude exploratoire, qui est une partie appliquée, et nous avons traité du comptage des fautes d'orthographe et de leur analyse au sein du service.
Summary of the note: Through our study of this scientific research in the fact that dictation is an important branch of the Arabic language, which is the main pillar of written expression and a means of communication by which the individual expresses his thoughts in writing. the third year, a descriptive statistical study, we continued our study on the descriptive approach with an analytical approach and the reason for choosing to study this subject is the desire to complete the deficiency and to treat the linguistic weakness of the students, and To reach the end we drew the following plan: Chapter One, in which we dealt with teaching dictation in the Arabic language which deals with the subject The first section deals with the concept of dictation, the second topic deals with the types of dictation, the third topic deals with the steps in teaching dictation, and the fourth topic deals with spelling mistakes. As for the second chapter, the first topic deals with the concept of written expression, the second topic is its types, and the historical topic is the importance of written expression. As for the third chapter, we dealt with an exploratory study, which is an applied part, and we dealt with the counting of spelling errors and their analysis within the service.
Description: قسم اللغة والأدب العربي تخصص لسانيات تطبيقية
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/30618
Appears in Collections:Département de Langue Arabe - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
تومي-ديدي.pdf993 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.