Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/31311
Title: المناخ الأسري وعلاقته بالتوافق النفسي لدى تلاميذ مرحلة التعليم الثانوي .د ا رسة ميدانية على عينة من التلاميذ بثانويات مدينة ورقلة
Authors: طالبي, مليكة
أولاد العربي, هاجر
محدادي, ايمان
Keywords: المناخ الاسري
التوافق النفسي
تلاميذ الثانوي
Issue Date: 2022
Publisher: univ-ouargla
Abstract: تسعى الدراسة الحالية للكشف عن العلاقة بين المناخ الأسري و التوافق النفسي لدى التلاميذ مرحلة التعليم الثانوي، ومدي تأثير تفاعل كل من مستوى المناخ الأسري:(المرتفع -المنخفض) والجنس: (الذكور-الإناث)، ومستوى المناخ الأسري:(المرتفع -المنخفض) والتخصص الدراسي: (العلمي -الأدبي)، ومستوى المناخ الأسري:(المرتفع -المنخفض) والمستوى الدراسي: (سنة أولى-سنة ثانية-سنة ثالثة)، وللخوض في هذه الدراسة تم الإعتماد على المنهج الوصفي الإرتباطي الملائم لهذا التناول،كما تم الإعتماد في جمع البيانات على الأداتين الآتيتين: 1-مقياس "المناخ الأسري" المصمم من طرف:"عفراء إبراهيم خليل ". 2-مقياس التوافق النفسي المصمم من طرف: "زينب محمود الشقير" سنة: (2003). وانتهت الدراسة إلى النتائج الآتية: -توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين المناخ الأسري والتوافق النفسي لدى التلاميذ مرحلة التعليم الثانوي.
The current study seeks to reveal the relationship between family climate and psychological adjustment among secondary school students, and the impact of the interaction of each of the level of family climate: (high - low), gender: (male - female), and the level of family climate: (high). And the academic specialization: (scientific - literary), the family climate level: (high - low), and the academic level: (first year - second year - third year). Data collection was based on the following two tools: 1- The "Family Climate" scale designed by: "Afra Ibrahim Khalil" 2- 2- Psychological Adaptation Scale designed by: "Zainab Mahmoud Al-Shakir" (2003). The study concluded with the following results. There is a statistically significant relationship between family climate and adjustment psychology among secondary school studen
Description: التخصص: علم النفس العيادي
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/31311
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
mehdadi-imane.pdf775,98 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.