Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/31332
Title: الممارسات الوالدية وعلاقتها بالتكيف النفسي لدى المراهقين في مرحلة التعليم الثانوي (دراسة ميدانية بثانوية محمد العيد آل خليفة بمدينة ورقلة)
Authors: حجاج, محمد الأمين
جمعة, طلبة
ملقاني, كنزة
Keywords: الممارسات الوالدية
المراهقة
التكيف النفسي
Issue Date: 2022
Publisher: univ-ouargla
Abstract: كشفت لنا هذه الدراسة طبيعة العلاقة بين الممارسات الوالدية والتكيف النفسي لدى المراهقين في مرحلة التعليم الثانوي، اعتمادا على العينة المدروسة التي تتكون من (50) تلميذ وتلميذة بثانوية محمد العيد آل خليفة بورقلة، واختيرت عشوائيا. قمنا باستخدام المنهج الوصفي الارتباطي من خلال الاعتماد أيضا على مقياس الممارسات الوالدية (الأم / الأب) من إعداد أماني عبد المقصود ومقياس التكيف النفسي من إعدادالكبيسي (1988). وبعد جمع البيانات وتفريغها ومعالجتها إحصائيا باستخدام البرنامج الإحصائي SPSS ولقد تبلورت نتائج الدراسة كالآتي: -توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين الممارسات الوالدية (الأب / الأم) والتكيف لدى المراهقين في مرحلة التعليم الثانوي. -توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الممارسات الوالدية (الأم /الأب) لدى المراهقين في مرحلة التعليم الثانوي تبعا لمتغير الجنس. -توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الممارسات الوالدية (الأب / الأم) لدى المراهقين في مرحلة التعليم الثانوي تبعا لمتغير المستوى التعليمي. -توجد فروق ذات دلالة إحصائية في التكيف لدى المراهقين في مرحة التعليم الثانوي تعزى لمتغير الجنس. -توجد فروق ذات دلالة إحصائية في التكيف لدر المراقين في مرحلة التعليم الثانوي تعزى لمتغير المستوى التعليمي.
Through the presentstudy, werevealed the nature of the relationshipbetween parental practices (mother / father) and psychologicaladjustment among sample of adolescents in secondary school, whichconsists of (50) students at Mohamed EL-EID School in Ouargla, itwaschosenrandomly. Weused the correlative descriptive approach by alsorelying on the parenting practices scale (mother / father) prepared by the studentAmaniAbd El Maksoud and the psychological adaptation scaleprepared by Al Kubaisi (1998). Aftercollecting the date and unloadingitstatisticallyusing the statistical program SPSS. The results of the studycrystallized as follows: -There are statisticallysignificantdifferences in parenting practices (father / mother) among adolescents in secondaryeducationaccording to the gendervariable. -There are statisticallysignificantdifferences in parenting practices (father / mother) among adolescents in secondaryeducationaccording to the gender variable. -There are statisticallysignificantdifferences in parenting practices (father / mother) among adolescents in secondaryeducationaccording to the gender variable. -There are statisticallysignificantdifferences in adaptation among adolescents in secondaryeducation due to the gendervariable. -There are statisticallysignificantdifferences in the adjustment of adolescents in the secondaryeducation stage due to the educationallevelvariable
Description: التخصص: ارشاد وتوجيه
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/31332
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
malgani-kanza.pdf8,64 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.