Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/31365
Title: اتجاهات الأولياء نحو التعليم الابتدائي في ظل الإجراءات الاحترازيةلجائحة كورونا (دراسة ميدانية بمدينة ورقلة)
Authors: غزال, نعيمة
مهدي, رشيدة
حوباية, فريحة
Keywords: التعليم الابتدائي
الاجراءات الاحترازية
جائحة كورونا
Issue Date: 2022
Publisher: univ-ouargla
Abstract: تهدف الدراسة إلى معرفة اتجاهات الأولياء نحو التعليم الابتدائي في ظل الإجراءات الاحترازية التي وضعتها وزارة التربية خلال جائحة كورونا،حيث تكونت عينة الدراسة (110) ولي أمر تلاميذ المستوى الرابعة والخامسة ابتدائي ،في بعض الابتدائيات وسط مدينة ورقلة وذلك للإجابة على تساؤلات الفرضيات التالية. • ما اتجاهاتالأولياء نحوالتعليم الابتدائي في ظل إجراءات الاحترازي لجائحة كورونا ؟ • هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية في اتجاهات الأولياء نحو تقليص زمن الحصة الدراسية باختلاف الجنس؟ • هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية في اتجاهات الأولياء نحو تقليص زمن الحصة الدراسية باختلاف المستوى التعليمي؟ • هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية في اتجاهات الأولياء نحو تقسيم الفوج باختلاف الجنس؟ • هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية في اتجاهات الأولياء نحو تقسيم الفوج الدراسية باختلاف المستوى التعليمي؟ واستخدمت الباحثتان المنهج الوصفي الاستكشافي كونه الأنسب لهذه الدراسة ،أماأدةالدراسة فكان ،إعداد استبيان خاص بالدراسة . وبعد تطبيق الدراسة والمعالجة الإحصائية للبيانات باستخدام برنامجspssتوصلت الدراسة الى النتائج التالية : • على أن اتجاهات الأولياء نحو التعليم الابتدائي سلبي في ظل جائحة كورونا. • توجد فروق ذات دلالة إحصائية في اتجاهات الأولياء نحوى تقليص زمن الحصة الدراسية باختلاف الجنس. • توجد فروق ذات دلالة إحصائية في اتجاهات الأولياء نحوى تقليص زمن الحصة الدراسية باختلاف المستوى التعليمي. • توجد فروق ذات دلالة إحصائية في اتجاهات الأولياء نحوى تقسيم الفوج باختلاف الجنس. • توجد فروق ذات دلالة إحصائية في اتجاهات الأولياء نحوى تقسيم الفوج الدراسية باختلاف المستوى التعليمي.
The study aims to identify the extent of the impact of parents’ attitudes towards the achievement of their children in light of the precautionary measures set by the Ministry of Education in the Corona pandemic in the primary stage, where the study sample consisted of 110 parents of students of the fourth and fifth primary levels, in some primary schools in the city center of Ouargla, in order to answer the questions of the next hypothesis Parents’ attitudes towards their children’s positive achievement in light of the Corona pandemic measures •There are statistically significant differences in the attitudes of parents towards reducing the class time according to gender •There are statistically significant differences in the attitudes of parents towards reducing the class time according to the educational level •There are statistically significant differences in the attitudes of parents towards dividing the group according to gender •There are statistically significant differences in the attitudes of parents towards group division according to the educational level _The researchers used the descriptive exploratory approach as it is the most appropriate for this study, while the study tools were the preparation of a questionnaire for the study After applying the study and statistical treatment of the data using the SPSS program, the study reached the following results: of their children in light of the Corona pandemic •There are no statistically significant differences in the attitudes of parents towards reducing class time according to gender •There are no statistically significant differences in parents' attitudes towards reducing class time according to the educational level •There are no statistically significant differences in the attitudes of parents towards dividing the cohort according to gender •There are no statistically significant differences in the attitudes of parents towards cohort division according to the educational level The results were interpreted and discussed through previous studies that dealt with the topic
Description: التخصص : إرشاد وتوجيه
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/31365
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
mahdi-rachida.pdf614,88 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.