Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/31374
Title: صورة المرأة الجزائرية عبر مواقع التواصل الاجتماعي*الفايسبوك* دراسة مسحية على العينة من النساء الماكثات في البيت بولاية تقرت نموذجا
Authors: زياني, غوثي
حمرهم, صونيا
بالمسعود, فريدة
Keywords: صورة المرأة
مواقع التواصل الاجتماعي
فيسيوك
Issue Date: 2022
Publisher: univ-ouargla
Abstract: تهدف الدراسة إلى معرفة صورة المرأة عبر مواقع التواصل الاجتماعي (الفيسبوك )ومحاولة الكشف ودراسة صورة المرأة الماكثة في البيت عبر المواقع التواصل الاجتماعي بحيث تمثل التساؤل الرئيسي التالي: ـ كيف تمثل صورة المرأة الجزائرية من وجهة نظر المرأة الماكثة في البيت عبر صفحات الفيسبوك ؟ـ دراسة مسحية على عينة من المرأة الماكثة في البيت بمنطقة تقرت. ونتج منها 4 أسئلة فرعية: 1)ماهي عادات وانماط استخدام أفراد العينة لمستخدمي الفيسبوك ؟ 2)ماهي دوافع استخدام المرأة الجزائرية لموقع الفيسبوك ؟ 3) ماهي استخدامات واشباعات المحققة من الفايسبوك لدى أفراد العينة؟ 4)ماهي اتجاهات الأفراد العينة حول صورة المرأة في الفيسبوك؟ وللإجابة عن هذه الأسئلة اتبعنا مجموعة من إجراءات المنهجية المتمثلة في المنهج المسحية واعتمادنا على أدوات جمع البيانات المتمثلة في أداة الاستبيان والتي تم توزيعها على عينة 30 مفردة (امرأة) بحي الرمال 3 بمنطقة تقرت وتم اختيار العينة العشوائية وبعد الحصول على معلومات من المبحوثين وتفسير الأجوبة توصلنا إلى مجموعة من استنتاجات من خلال الدراسة ومن أهم هذه نتائج الاستبيان: 1ـ أثبتت الدراسة90 %أن المنزل من أفضل الاماكن التي تفضلها المرأة الجزائرية تصفح الفيسبوك. 2ـ نستنتج أن الفيسبوك أتاح للمرأة التعلم والمعرفة بنسبة 63,3% . 3ـ أثبتت الدراسة أن 76,7%نعم تحث مواقع تواصل الاجتماعي بالمحافظة على القيم الاجتماعية . 4ـ نستنج أن ما يتم نشره على الفيسبوك لايؤثر على المرأة .
The study aims to know the image of women through social networking sites (Facebook) and try to detect and study the image of women staying at home through social networking sites so that it represents the following main question: - How does the image of Algerian women represent from the point of view of women staying at home through Facebook pages? - A survey study on a sample of women staying at home in Touggourt. It resulted in 4 sub-questions: 1) what are the habits and usage patterns of the sample members of facebook users? 2) what are the motives for Algerian women to use facebook ? 3) what are theuses and the achieved satisfactions of using facebook among the sample members? 4) what are the attitudes of the sample individuals about the image of women on facebook? In order to answer these questions, we followed a set of methodological procedures represented in the survey approach and study and we relied on the data collection tools represented in the questionnaire tool, which was distributed to a sample of 30 individuals (women) in Al-Rimal 3 district in Touggourt region. The random sample was chosen and after obtaining information from the respondents and interpreting the answers We reached a set of conclusions through the study, the most important of which are the results of the questionnaire: 1-The study showed that 90% of the home is one of the best places for Algerian women to browse Facebook. 2-We conclude that Facebook allowed women to learn and learn by 63.3%. 3-The study showed that Yes 76.7% urges social networking sites to preserve social values. 4-We conclude that what is posted on Facebook does not affect women.
Description: التخصص: اتصال جماهيري والوسائط الجديدة
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/31374
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
hamarhoum-sonya.pdf627,47 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.