Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/31396
Title: تأثير مضامين العنف في الرسوم المتحركة على سلوكات الأطفال من وجهة نظر الأولياء دراسة ميدانية على عينة من الأولياء بولاية ورقلة
Authors: بودربالة, عبد القادر
بعلي, محمد شريف
بودراس, طارق
Keywords: الرسوم المتحركة
السلوك
العنف
الطفل
Issue Date: 2022
Publisher: univ-ouargla
Abstract: تهدف هذه الدراسة في إلقاء الضوء على ظاهرة العنف التلفزيوني وعلاقتها بتنمية سلوك العنف لدى الأطفال في المجتمعات العربية، ومعرفة الأولياء لنوعية السلوكيات التي يكتسبها الطفل من البرامج التي تبث في القنوات التلفزيونية. كيف تؤثر مضامين العنف في الرسوم المتحركة على الأطفال من وجهة نظر الأولياء ؟ تساؤلات الدراسة: 1. هل يفضل الطفل الرسوم المتحركة التي تحتوي على مضامين العنف والتي تؤدي إلى تنمية السلوك العدواني لديه؟ 2. هل غياب رقابةللأولياء في اختيار نوعية الرسوم المتحركةيسببتنمية السلوك العدواني للطفل؟ 3. كيف يمكن للأولياء توجيه الأطفال نحو المضامين الهادفة للرسوم المتحركة وتفادي السلوك العدواني لأطفالهم؟ و استنادا الى هذه التساؤلات سعينا لتحقيق مجموعة من الأهداف :  التعرف على الدور الدي تلعبه الرسوم المتحركة في تشكيل السلوك لدى الطفل (التنشئة الاجتماعية).  التعرف على السلوكالذي يكتسبه الطفل جراء تعرضه لبرامج العنف في هذه القنوات.  تقصي وعي الأولياء والمتمثل في الأباء والامهات بإحتمالية تأثير صور العنف اللفظي والجسدي التي تتضمنها هذه الرسوم المتحركة. وقد اعتمدنا على هو المنهج الوصفي بإستعانة بالمنهج المسحيبإعتباره الأقرب لهده الدراسة.ولقد تم الاعتماد على اداة الاستبيان و الملاحظة لجمع البيانات من المبحوثين حيث تم تقسيم الاستمار الى ثلاث محاور: أولا: البيانات الشخيصة المتعلقة بخصائص العينة(الجنس، السن، المستوى التعليمي) المحور الأول: يتضمن الأسئلة الخاصة بالسؤال الرئيسي الأول:هليفضيل الطفل للرسوم المتحركة التي تحتوي على مضامين العنف والتي تؤدي إلى تنمية السلوك العدواني لديه؟. المحور الثاني:يتضمن الأسئلة الخاصة بالسؤال الرئيسي الثاني:غياب الرقابة للأولياء في إختيار نوعية الرسوم المتحركة سب تنمية السلوك العدواني للطفل؟. المحور الثالث:كيف يمكن للأولياء توجيه الأطفال نحو المضامين الهادفة للرسوم المتحركة وتفادي السلوك العدواني لاطفالهم؟. معتمدين على العينة القصدية و قد تم الاعتماد في هذه الدراسة على 50 مفردة و قد توصلت هذه الدراسة الى مجموعة من النتائج اهمها:  يعتبر التلفزيون من الوسائل المتداولة والأكثر شيوعا بين الأسر.  لاحظنا من خلال الدراسة أن الشخصيات التي تقوم بالأدوار في الرسوم المتحركة ذات المضامين العنيفة هي ما يجذب الطفل للمشاهدة.  عدم تحكم الاولياء في نوعية الرسوم التي يشاهدها أطفالهم والوقت الذي يقضونه في التلفاز.  توصلنا إلى أن هناك أطفال يقومون بتقليد ما يرونه في الرسوم المتحركة مع انفسهم واصدقائهم بسلوكات عنيفة كالعنف الجسدي.  لاحطنا أن الأولياء لا يدفعون أطفالهم لمشاهدة تلك الرسوم إنما رغبة الكفل في ذلك.
This study aims to shed light on the phenomenon of television violence and its relationship to the development of violent behavior among children in Arab societies, and the knowledge of parents of the quality of behaviors that children acquire from programs broadcast on television channels. How do the contents of violence in animation affect children from the point of view of parents? Study questions: 1. Does the child prefer animations that contain violent content and lead to the development of aggressive behavior? 2. Does the absence of supervision for parents in choosing the quality of animation cause the development of aggressive behavior of the child? 3. How can parents direct children towards the purposeful contents of cartoons and avoid the aggressive behavior of their children? Based on these questions, we sought to achieve a set of goals:  Recognizing the role that animation plays in shaping the child's behavior (social upbringing).  Identifying the behavior that the child acquires as a result of being exposed to violent programs in these channels.  Investigate the parents' awareness of the potential impact of images of verbal and physical violence that these cartoons contain.  We have relied on the descriptive approach using the survey method as it is the closest to this study. The questionnaire and observation tool were relied on to collect data from the respondents, where the questionnaire was divided into three axes: First: Personal data related to the characteristics of the sample (gender, age, educational level) The first axis: includes the questions related to the first main question: Does the child prefer cartoons that contain violent content and lead to the development of aggressive behavior in him. The second axis: includes questions related to the second main question: the absence of supervision for parents in choosing the quality of animation, in order to develop the aggressive behavior of the child. The third axis: How can parents direct children towards the contents of cartoons and avoid the aggressive behavior of their children. Relying on the intentional sample, this study was based on 50 individuals, and this study reached a set of results, the most important of which are:  Television is one of the most common and popular means among families.  We noticed through the study that the characters who play roles in cartoons with violent connotations are what attracts the child to watch.  Parents do not control the quality of cartoons that their children watch and the time they spend on television.  We found that there are children who imitate what they see in cartoons with themselves and their friends with violent behavior such as physical violence.  We noticed that parents do not push their children to watch these drawings, but rather the sponsor's desire to do so.
Description: التخصص: الإتصال جماهيري والوسائط المتعددة
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/31396
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
baali-mohamed cherif.pdf958,3 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.