Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/31589
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorدبابي, بوبكر-
dc.contributor.authorقريشي, أميرة الحرة-
dc.date.accessioned2022-
dc.date.available2022-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/31589-
dc.descriptionالتخصص:ارشاد وتوجيهen_US
dc.description.abstractتهدف الدراسة للتعرف على العلاقة بين العبء المعرفي والمهارات الإدراكية لدى تلاميذ ذوي صعوبة تعلم الرياضيات للسنة الخامسة ابتدائي ومعرفة مستوى العبء المعرفي ومستوي المهارات الإدراكية، واعتمدت في دراسة على المنهج الوصفي الذي يلائم موضوع الدراسة، تكونت العينة من (80) تلميذًا من ذوي صعوبة تعلم الرياضيات للسنة الخامسة ابتدائي، وللإجابة عن التساؤلات اعتمدت أداتين أداة لمقياس العبء المعرفي الذي أعده التكريتي وجنار 2013 وأداة المهارات الإدراكية التي أعدت من طرف الطالبة بعد التأكد من الخصائص السيكو مترية على عينة استطلاعية قدرها (39) تلميذًا وبعد القيام بالدراسة الأساسية توصلت إلى النتائج التالية: 1. توجد علاقة عكسية بين العبء المعرفي والمهارات الإدراكية لدى تلاميذ ذوي صعوبة تعلم الرياضيات حيث كلما ارتفع العبء المعرفي انخفضت المهارات الإدراكية، وكلما انخفض العبء المعرفي ارتفعت المهارات الإدراكية. 2. مستوى العبء المعرفي مرتفع لدى تلاميذ ذوي صعوبة تعلم الرياضيات. 3. مستوى المهارات الإدراكية مرتفع لدى تلاميذ ذوي صعوبة تعلم الرياضياتen_US
dc.description.abstractThe objective of this study is to identify the relationship between the cognitive load and the cognitive skills of the students with difficulty learning mathematics for the fifth year primary school and knowing the level of the cognitive burden and the level of the cognitive skills ,and we relied in our study on the descriptive approach that fits the subject of the study ,the sample consisted of (80) students with difficulty learning mathematics for the fifth year of primary school ,and to answer the questions we used two tools :a tool to measure the cognitive load prepared by ALTAKRITI (2013) and the cognitive skills prepared by the student and after verifying the psychometricpriorities of a survey sample of (39) students, we reached the following results: 1. the level of cognitive load is high among students with difficulty learning mathematics. 2. the level of perceptual skills is high for students with difficulty learning mathematics. 3. there is an inverse relationship between the cognitive load and the perceptual skills of students with difficulty learning mathematics as the higher the cognitive load, the lower the perceptual skills and the lower cognitive load ,the higher the perceptual skills .-
dc.language.isootheren_US
dc.publisheruniv-ouarglaen_US
dc.subjectالعبء المعرفيen_US
dc.subjectالمهارات الإدراكيةen_US
dc.subjectصعوبة تعلم الرياضياتen_US
dc.titleالعبء المعرفي وعلاقته بالمهارات الإدراكية لدي تلاميذ ذوي صعوبة تعلم الرياضيات لسنة الخامسة ابتدائي. دراسة ميدانية بمدينة ورقلةen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
kourichi-amira elhorra.pdf801,26 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.