Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/31710
Title: Education and economic growth in the countries of the Middle East and North Africa, a standard study using panel data during the period 2000-2018التعليم والنمو الاقتصادي في دول الشرق الاوسط وشمال افريقيا دراسة قياسية باستعمال بنال داتا خلال الفترة 2000-2018
Authors: نجار مليكة
مختاري فيصل
Keywords: education
economic growth
panel data
Issue Date: 31-Dec-2022
Series/Report no.: Volume 9, Numéro 2 2022;
Abstract: هدفت هذه الدراسة الى دراسة العلاقة بين التعليم والنمو الاقتصادي في 14 دولة من دول الشرق الاوسط وشمال افريقيا ، وذلك من خلال قياس اثر المؤشرات التعليمية على نصيب الفرد من الناتج المحلي الاجمالي في هذه الدول باستعمال بيانات panel data خلال الفترة بين 2000-2018 ، وتوصلنا الى انه هناك علاقة ارتباط معنوية ضعيفة بين متغيرات الدراسة ، وان النموذج الأنسب هو نموذج التأثيرات الثابتة ، كما أثبتت الدراسة أن هناك مؤشر واحد ذات تأثير ايجابي ومعنوي على معدل النمو الاقتصادي وهو معدل الالتحاق بالتعليم الثانوي ، أما المؤشرات الأخرى كانت معنوية إحصائيا وأثرت بالسلب على معدل النمو الاقتصادي ، وهذا راجع الى ضعف كفاءة قطاع التعليم في هذه الدول من ناحية جودة التعليم ، مع عدم توافق مخرجات التعليم مع اسواق العمل ،وعليه يجب ربط اسواق العمل مع تخصصات التعليم ، وذلك من اجل محاربة بطالة حاملي الشهادات.This study aimed to study the relationship between education and economic growth in 14 countries of the Middle East and North Africa, by measuring the impact of educational indicators on the per capita gross domestic product in these countries using panel data during the period between 2000-2018, and we reached There is a weak moral correlation between the study variables, and the most appropriate model is the fixed effects model, as the study demonstrated that there is one indicator with a positive and moral effect on the rate of economic growth, which is the rate of enrollment in secondary education, while other indicators were statistically significant and affected negatively on the growth rate Because of the incompatibility of education outcomes with labor markets, labor markets must be linked with specializations of education in order to combat unemployment of degree holders.
Description: المجلة الجزائرية للتنمية الإقتصادية
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/31710
ISSN: 2392-5302
Appears in Collections:Number 17 Dec 2022/ V 9 N 2

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ARED090206.pdf1 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.