Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/32221
Title: الهوية التنظيمية وعلاقتها بالأداء الوظيفي للأستاذ الجامعي د ر اسة وصفية لدى عينة من أساتذة جامعة البويرة
Authors: بن زاهي, منصور
غماري, فاتح
Keywords: الهوِّية
الهوِّية التَّنظيمية
الأدَاء الوَظِيفي
الأستاذ الجامعي
Identity
Identity Organizational
Job Performance
Professors University
Issue Date: 2021
Publisher: جامعـة قـاصدي مربـاح ورقـلة
Abstract: هدفت دراستنا إلى الكشف عن العلاقة بين الهوية التنظيمية والأداء الوظيفي لدى أساتذة جامعة البويرة، ولتحقيق هذا الغرض اعتمد الطالب في دراسته على المنهج الوصفي التحليلي، وقصد جمع بيانات الدِّراسة قمنا ببناء أدوات مستخدمين في ذلك التحليل العاملي الاستكشافي لإستخراج العوامل الكامنة باستخدام طريقة المحاور الأساسية (Principal axis factoring) والتَّدوير المتعامد (Varimax) لكونها أسفرت عن أفضل بينة بسيطة للمقياس والتي لا يكون فيها متغيرات ذات التشبع المتقاطع (Cross loading)، لنحصل في الأخير على استبيان للهوية التنظيمية أحادي البعد (13 فقرة) واستبيان للأداء الوظيفي ثلاثي البعد (16 فقرة)، وبخصوص عينة الدِّراسة فقد تكونت من 233 أستاذ جامعي اختيرت بطريقة عشوائية من كليات ومعاهد جامعة البويرة، بعد جمع بيانات العينة باشرنا في الإجابة عن تساؤلات البحث واختبار الفرضيات عن طريق معالجة البيانات وفق أساليب إحصائية مناسبة ساعدت في تحويلها من بيانات خام إلى معطيات يمكن قراءتها وذلك بالاستعانة ببرنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الإجتماعية SPSS. أشارت النتائج إلى أنَّ درجة الشعور بالهوية التنظيمية عالي لدى أساتذة التَّعليم الجامعي، ومستوى متوسط في الأداء لدى عينة الدِّراسة، كما أثبتت نتائجها أيضا بوجود علاقة ارتباطية موجبة ذات دلالة إحصائية بين الهوّية التّنظيمية والأداء الوظيفي بأبعاده الثلاثة (أداء المهمة، سلوك المواطنة، سلوك العمل المنحرف)، وبوجود فروق في مستوى الأداء الوظيفي تُعزى للمُسمى الوظيفي، وعدم وجود فروق في الأداء تُعزى للأجر والتكوين. خضعت نتائج الدِّراسة إلى التفسير والمناقشة في ضوء الإطار النظري والدِّراسات السابقة، وبناءً على النَّتائج المتوصل إليها قام الطالب بتقديم توصيات الدِّراسة.
This study aimed to reveal the relationship between organizational identity and functional performance of the University of Boueira professors. For this purpose, the student drew on the analytical descriptive curriculum. In order to collect the study's data, we built tools for exploratory working analysis to extract underlying factors using the basic axis method. (Principle axis factoring) and interferometer (Varimax) because it resulted in the best simple evidence of the scale in which variables with cross saturation do not exist (Cross loading), let's get a one-dimensional organizational identity questionnaire. (13 paragraphs) and a three-dimensional job performance questionnaire (16 paragraphs). For the sample study, it consisted of 233 university professors selected in a random manner from the faculties and institutes of the University of Bouira, After collecting sample data, we began answering research questions and testing hypotheses by processing the data according to appropriate statistical methods that helped to transform it from raw data into readable data, using the SPSS Social Science Statistical Package program. The results indicated that the degree of organizational identity of university education professors is high, and the average performance level of the study sample, and also demonstrated a statistically significant positive correlation between organizational identity and functional performance in its three dimensions. (Job performance, citizenship behavior, deviant work behavior), differences in the level of functioning attributable to the job title, and no differences in performance attributable to pay and composition. The results of the study were explained and discussed in the light of the theoretical framework and previous studies, and based on the findings the student made recommendations for the study
Description: علم النفس العمل والتنظيم
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/32221
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Ghemari_Fateh_doctorat.pdf2,18 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.