Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/32380
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorبن زاوي, خالدة-
dc.contributor.authorخباز, ربيعة-
dc.contributor.authorحجاج, عبد الرؤوف-
dc.date.accessioned2023-04-03T10:42:33Z-
dc.date.available2023-04-03T10:42:33Z-
dc.date.issued2022-06-11-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/32380-
dc.descriptionإدارة أعمالen_US
dc.description.abstractهدف هذه الدراسة إلى التعرف على كيفية مساهمة إبداع المنتج من خلال بعدي إبداع المنتج الجديد والمطور في تحسين الأداء التنافسي بالتركيز على الأبعاد التالية : التكلفة، الجودة، المرونة والتسليم، لمؤسسة المرجان الجديدة لصناعة الأنابيب البلاستيكية بتقرت. ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام أداة الاستبانة لجمع البيانات حيث تمت المعالجة الإحصائية لـ (59) استمارة إستبانة، وذلك باستخدام مجموعة الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعيةspss الإصدار 25، بالإضافة إلى المقابلة، حيث تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي لدراسة الموضوع. تم التوصل إلى عدد من النتائج أهمها مستوى توافر منخفض لأبعاد إبداع المنتج في المؤسسة محل الدراسة، مستوى الأداء التنافسي بدرجات مرتفعة، كما أنه هناك علاقة ارتباط طردية موجبة متوسطة بين إبداع المنتج والأداء التنافسي في المؤسسة محل الدراسة، بعد المنتج المطور أكثر مساهمة في تحسين الأداء التنافسي في المؤسسة محل الدراسة This study aimed to identify how product innovation through the dimensions of new and developed product innovation contributes to improving competitive performance by focusing on the following dimensions: cost, quality, flexibility and delivery, of the New Mourjane Corporation for the manufacture of plastic pipes in Touggourt. To achieve the objectives of the study, a questionnaire tool was used to collect data, whereby (59) questionnaire forms were statistically processed, using the Statistical Package for Social Sciences (SPSS) version 25, in addition to the interview, where the descriptive analytical approach was used to study the subject. A number of results have been reached, the most important of which is a low level of availability of the dimensions of product creativity in the in Corporation under study, the level of competitive performance in high degrees, and there is a positive, medium, direct correlation between product creativity and competitive performance in the Corporation under study, after the developed product is more contributing to improving performance. Competitive ness in the Corporation under study.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة قاصدي مرباح– ورقلةen_US
dc.subjectمرونةen_US
dc.subjectمنتج جديدen_US
dc.subjectمنتج مطور تكلفةen_US
dc.subjectتسليمen_US
dc.subjectجودةen_US
dc.subjectإبداع منتجen_US
dc.subjectأداء تنافسيen_US
dc.subjectdeliveryen_US
dc.subjectcompetitive performanceen_US
dc.subjectproduct innovationen_US
dc.subjectnew product costen_US
dc.subjectdeveloped producten_US
dc.subjectflexibilityen_US
dc.subjectqualityen_US
dc.titleمساهمة إبداع المنتج في تحسين الأداء التنافسي للمؤسسة الصناعيةدراسة حالة مؤسسة المرجان الجديدة لصناعة الأنابيب البلاستيكية بتقرتen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département des sciences de gestion - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ben zawi-kabaz.pdf1,24 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.