Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/32410
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorمنصوري, الهام-
dc.contributor.authorلعروسي, عبد الغني-
dc.contributor.authorبن خليف, يسرا-
dc.date.accessioned2023-04-09T07:49:31Z-
dc.date.available2023-04-09T07:49:31Z-
dc.date.issued2022-06-12-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/32410-
dc.descriptionتسويق الخدماتen_US
dc.description.abstractتهدف هذه الدراسة الى التعرف على مدى تأثير التسويق الداخلي على التوجه السوقي في البنك الوطني الجزائري BNA - وكالة ورقلة - وتم استعمال المنهج الوصفي كاداة لدراسة الاطار المفاهيمي , كما واعتمد الباحثان على الاستبيان كأداة لجمع البيانات وبرنامج SPSS v28.0 في تحليلها وأعتمد الطالبان على أربع أبعاد للمتغير المستقل (التسويق الداخلي) و هي " التمكين ، الاتصالات الداخلية ، الحوافز ، فرق العمل" ، وأخذ التوجه السوقي كبعد للمتغير التابع وقد طبق البحث على عينة مكونة من (50) موظف يعملون في أربع وكالات تجارية في ولاية ورقلة وتوصل البحث الى مجموعة من النتائج أهمها : - يوجد أثر ذو دلالة إحصائية للتسويق الداخلي على التوجه السوقي في البنك محل الدراسة - يوجد أثر ذو دلالة إحصائية لأبعاد التسويق الداخلي (التمكين ,الاتصالات الداخلية ,الحوافز ,فرق العمل ) على التوجه السوقي في البنك محل الدراسة انطلاقا من النتائج المتوصل إليها قدم الطالبان مجموعة توصيات للمصارف الجزائرية. • القيام بتقديم تعريف للتسويق الداخلي وأهميته للمدراء والموظفين على حد سواء • الاهتمام بالجانب التسويقي للبنك والقيام بالدعاية والاشهار للمنتجات والخدمات المقدمة أولا بأول خاصة على مواقع التواصل الاجتماعي والمواقع الافتراضية • تعزيز ثقافة التوجه السوقي داخل البنك نظرا لأثرها الإيجابي على التزام العاملينen_US
dc.description.abstractThis study aimed to identify the extent of the impact of internal marketing on the market orientation in the Algerian National Bank BNA - Agency of Ouargla –the descriptive approach was used as a tool for studying the theoretical literature, and the researchers relied on the questionnaire as a tool for data collection and the SPSS program in its analysis, and the researchers relied on four dimensions of the independent variable (Internal Marketing), which is "empowerment, internal communications, motivations, work teams", and taking market orientation as a dimension of the dependent variable. The research was applied to a sample of (50) employees working in four commercial agencies in the state of Ouargla. : - There is a statistically significant effect of internal marketing on the market orientation of the bank under study - There is a statistically significant effect of the internal marketing dimensions (empowerment, internal communications, incentives, work teams) on the market orientation in the bank under study. Based on the findings, the Taliban presented a set of recommendations to Algerian banks . • Provide a definition of internal marketing and its importance to managers and employees alike • Paying attention to the marketing aspect of the bank and doing advertising and publicity for the products and services provided, especially on social networking sites and virtual sites. • Promote a culture of market orientation within the bank due to its positive impact on the commitment of employees-
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة قاصدي مرباح ورقلةen_US
dc.subjectفرق العملen_US
dc.subjectتسويق الداخليen_US
dc.subjectتمكينen_US
dc.subjectاتصالات داخليةen_US
dc.subjectحوافزen_US
dc.subjectتوجه السوقيen_US
dc.subjectInternal Marketingen_US
dc.subjectMarket Orientationen_US
dc.subjectEmpowermenten_US
dc.subjectInternal Communicationsen_US
dc.subjectmotivationsen_US
dc.subjectTeamworken_US
dc.titleاثر التسويق الداخلي على التوجه السوقي وكالة ورقلة BNAدراسة حالة البنك الوطني الجزائريen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département des sciences commerciales - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
larousi-benkalif.pdf762,22 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.