Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/32443
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorNaoua, Mohammed-
dc.contributor.authorAtik Zid, Ouahid-
dc.date.accessioned2023-04-10T12:09:51Z-
dc.date.available2023-04-10T12:09:51Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/32443-
dc.descriptionFaculty of Letters and Languages Department of Letters and English Languageen_US
dc.description.abstractAlgerian EFL students still encounter difficulties in improving their writing competence in terms of accuracy and quality. One of the solutions to this issue is the use of such strategies as online peer feedback. This study aims to investigate the impact of online peer feedback on Algerian students’ writing competence in terms of accuracy and quality. Fifty second-year students from the University of El Oued participated in this study, forming an experimental group and a control group of twenty-five students each. A quasi-experimental research design employing a post-test only non-equivalent groups design has been adopted to collect quantitative data on the impact of the treatment. A semi-structured interview was also used to collect qualitative data about students’ attitudes towards the use of peer feedback in EFL writing classes. Descriptive and inferential statistics were used to analyse quantitative data; whereas, qualitative data were analysed through an eclectic approach that combined the features of both thematic and content approaches to qualitative data analysis. The results revealed that online peer feedback had a positive impact on students’ writing competence in terms of accuracy and quality and that students formed positive attitudes towards online peer feedback. Based on these results, the study recommends the incorporation of peer feedback into EFL classes at the tertiary level and the conduction of further research that involves a wider population.en_US
dc.description.abstractLes étudiants algériens d'anglais comme langue étrangère rencontrent encore des difficultés pour améliorer leurs compétences écrites en termes de précision et de qualité. Une solution à ce problème consiste à utiliser des stratégies efficaces telles que la rétroaction des pairs en ligne. Cette étude vise à étudier l'effet de la rétroaction des pairs en ligne sur la compétence en rédaction des élèves en termes de précision et de qualité. Cinquante étudiants de deuxième année de l'Université d'El-Oued ont participé à cette étude, qui ont formé un groupe expérimental et un groupe témoin de vingt-cinq étudiants chacun. Une conception de recherche quasi-expérimentale qui utilise une conception de groupe inégal avec post-test a été adoptée pour recueillir des données quantitatives sur l'effet de l'expérience. L'entretien semi-structuré a également été utilisé pour collecter des données qualitatives sur les attitudes des étudiants à l'égard de l'utilisation de l'évaluation par les pairs en ligne dans les cours d'écriture en anglais langue étrangère. Des statistiques descriptives et inférentielles ont été utilisées pour analyser les données quantitatives, tandis que les données qualitatives ont été analysées en fonction de la classification par sujets. Les résultats ont montré que la stratégie d'évaluation par les pairs en ligne avait un fort effet positif sur les compétences en écriture des élèves en termes de précision et de qualité et que les élèves formaient des attitudes positives à l'égard de cette technique. L'étude recommande l'adoption de la rétroaction des pairs en ligne dans les cours d'écriture en anglais langue étrangère à différents niveaux d'enseignement à l'université, et d'autres recherches empiriques sur un plus grand segment d'étudiants.-
dc.description.abstractلا يزال الطلاب الجزائريون الذين يتعلمون اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية يواجهون صعوبات في تحسين مهاراتهم الكتابية من حيث الدقة والجودة. يتمثل أحد الحلول لهذه المشكلة في استخدام استراتيجيات فعالة مثل تعليقات الزملاء عبر الإنترنت. تهدف هذه الدراسة إلى التحقيق في تأثير ملاحظات الزملاء عبر الإنترنت على إتقان كتابة الطلاب من حيث الدقة والجودة. شارك في هذه الدراسة خمسون طالبًا في السنة الثانية من جامعة الواد ، شكلوا مجموعة تجريبية ومجموعة ضابطة من خمسة وعشرين طالبًا لكل منهم. تم اعتماد تصميم بحث شبه تجريبي يستخدم تصميم مجموعة غير متكافئ مع اختبار ما بعد لجمع البيانات الكمية حول تأثير التجربة. تم استخدام المقابلة شبه المنظمة أيضًا لجمع البيانات النوعية حول مواقف الطلاب تجاه استخدام تقييم الأقران عبر الإنترنت في اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية في دروس الكتابة. تم استخدام الإحصاء الوصفي والاستنتاجي لتحليل البيانات الكمية ، بينما تم تحليل البيانات النوعية وفقًا لتصنيف الموضوع. أظهرت النتائج أن استراتيجية تقييم الأقران عبر الإنترنت كان لها تأثير إيجابي قوي على مهارات الكتابة لدى الطلاب من حيث الدقة والجودة وأن الطلاب شكلوا مواقف إيجابية تجاه هذه التقنية. توصي الدراسة باعتماد ملاحظات الزملاء عبر الإنترنت في دورات كتابة اللغة الإنجليزية كلغة ثانية (ESL) على مستويات مختلفة من التعليم في الكلية ، والمزيد من البحث التجريبي على شريحة أكبر من الطلاب.-
dc.language.isoenen_US
dc.publisheruniversité Kasdi Merbah-Ouarglaen_US
dc.subjectaccuracyen_US
dc.subjectenhancingen_US
dc.subjectonline peer feedbacken_US
dc.subjectqualityen_US
dc.subjectwriting competenceen_US
dc.subjectprécisionen_US
dc.subjectaméliorationen_US
dc.subjectrétroaction en ligne des pairsen_US
dc.subjectqualitéen_US
dc.subjectcompétenceen_US
dc.subjectدقةen_US
dc.subjectتحسينen_US
dc.subjectملاحظات الأقران عبر الإنترنتen_US
dc.subjectجودةen_US
dc.subjectالكفاءة الكتابيةen_US
dc.titleEnhancing EFL Learners’ Writing Competence through Online Peer Feedback: The Case of Second-Year English Students at the University of El Oueden_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département d'Anglais - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Atik Zid Ouahid.pdf3,35 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.