Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/32692
Title: EFL Learnersʼ Intercultural Competence at the Algerian Middle School: Insights from the Textbook Content
Other Titles: The Case of Third Year Middle School Teachers in Ouargla
Authors: Halima, BENZOUKH
Khadidja, NECIRI
Keywords: Intercultural competence
textbook
teaching EFL
learner
EFL classroom
culture
Compétence interculturelle
cahier de texte
enseignement EFL
apprenant
EFL Classe
culture
Issue Date: 2022
Publisher: KASDI MERBAH OUARGLA UNIVERSITY
Abstract: The present research work aims at investigating the development of intercultural competence in the Algerian EFL classroom at the middle-level education. Accordingly, this issue is examined through an analysis of the cultural content of the third- year middle school textbook ʺMy Book of English: Year Threeʺ as well as the integration of the target culture within the process of teaching English as a foreign language. The premise is that the target culture is not well-covered in the textbook under investigation. Subsequently, it does not help in developing EFL learners’ intercultural competence. In addition, EFL teachers at the middle-level schools neglect the mechanisms of teaching the culture of the target language. To validate these hypotheses, 20 third-year middle school teachers were chosen randomly to provide answers to a set of questions in a questionnaire as a tool of research on the one hand. On the other hand, a checklist for analyzing the cultural content of My Book of English: Year Threeʺ was set as the second tool. The gathered results have not only revealed that the textbook does not offer enough materials to contribute in the improvement of the EFL learners' intercultural competence, but teachers have showed that they do not give much importance to the integration of the target culture within the English language teaching process as well. Relatedly, the researcher provides some recommendations for teachers of English as for the introducing of authentic materials in the textbook in order to develop intercultural competence in the EFL classrooms at the middle-level schools.
Le présent travail de recherche vise à étudier le développement de la compétence interculturelle dans la classe EFL algérienne au niveau de l'enseignement moyen. Ainsi, cette question est examinée à travers une analyse du contenu culturel du manuel de troisième année du collège « My Book of English : year three » ainsi que de l'intégration de la culture cible dans le processus d'enseignement de l'anglais comme langue étrangère. La prémisse est que la culture cible n'est pas encore bien couverte dans le manuel à l'étude. Par la suite, cela n'aide pas à développer la compétence interculturelle des apprenants EFL. De plus, les enseignants d'EFL des écoles intermédiaires négligent les mécanismes d'enseignement de la culture de la langue cible. Pour valider ces hypothèses, 20 enseignants de troisième année de collège ont été choisis au hasard pour fournir des réponses à un ensemble de questions dans un questionnaire comme outil de recherche d'une part. D'autre part, une liste de contrôle pour l'analyse du contenu culturel de ʺMy Book of English: year threeʺ a été définie comme deuxième outil. Les résultats recueillis ont non seulement révélé que le manuel n'offre pas suffisamment de matériel pour contribuer à l'amélioration de la compétence interculturelle des apprenants EFL, mais les enseignants n'accordent pas non plus beaucoup d'importance à l'intégration de la culture cible dans le processus d'enseignement de la langue anglaise. . Dans le même ordre d'idées, le chercheur fournit quelques recommandations aux enseignants d'anglais quant à l'introduction de matériaux authentiques dans le manuel afin de développer la compétence interculturelle dans les salles de classe EFL des écoles de niveau intermédiaire.
يهدف العمل البحثي الحالي إلى التحقيق في تطوير الكفاءة بين الثقافات في الفصول الدراسية الجزائرية لتعليم اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية في التعليم المتوسط. وفقًا لذلك ، يتم فحص هذه القضية من خلال تحليل المحتوى الثقافي للكتاب المدرسي للصف الثالث المتوسط "كتابي في اللغة الإنجليزية: السنة الثالثة" بالإضافة إلى دمج الثقافة المستهدفة في عملية تدريس اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية. الفرضية هي أن الثقافة المستهدفة لم يتم تناولها بشكل جيد في الكتاب المدرسي قيد التحقيق حتى الآن. وبالتالي ، فإنه لا يساعد في تطوير الكفاءة بين الثقافات لمتعلمي اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية. بالإضافة إلى ذلك ، يتجاهل أساتذة اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية في المدارس المتوسطة آليات تدريس ثقافة اللغة المستهدفة. للتحقق من صحة هذه الفرضيات ، تم اختيار20 استاذا في السنة الثالثة متوسط بشكل عشوائي لتقديم إجابات لمجموعة من الأسئلة في الاستبيان كأداة للبحث من ناحية. من ناحية أخرى ، تم تعيين قائمة مرجعية لتحليل المحتوى الثقافي لـ "كتابي باللغة الإنجليزية: السنة الثالثة" كأداة ثانية. النتائج التي تم جمعها لم تكشف فقط أن الكتاب المدرسي لا يقدم مواد كافية للمساهمة في تحسين الكفاءة بين الثقافات لمتعلمي اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية ، ولكن المعلمين لا يولون أهمية كبيرة لدمج الثقافة المستهدفة في عملية تدريس اللغة الإنجليزية أيضًا. . فيما يتعلق بذلك ، يقدم الباحث بعض التوصيات لمعلمي اللغة الإنجليزية فيما يتعلق بإدخال مواد أصلية في الكتاب المدرسي من أجل تطوير الكفاءة بين الثقافات في الفصول الدراسية للغة الإنجليزية كلغة أجنبية في مدارس المستوى المتوسط.
Description: Linguistics
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/32692
Appears in Collections:Département d'Anglais- Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
khadidja neciri pdf_compressed.pdf311,66 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.