Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/32758
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorخولة بن هجيرة-
dc.contributor.authorعزري طارق-
dc.contributor.authorتيمجغدين نورالدين-
dc.date.accessioned2023-04-26T09:06:57Z-
dc.date.available2023-04-26T09:06:57Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/32758-
dc.descriptionإدارة أعمالen_US
dc.description.abstractهدفت هذه الدراسة إلى تحديد دور البرامج الجامعية في تعزيز توجه الطلبة نحو العمل المقاولاتي، حيث تم الاعتماد على المنهج الوصفي التحليلي بالاستعانة بأسلوب توزيع الاستبيان، إذ كان حجم العينة 148 توزعت على الطلبة الذين هم على وشك التخرج من الجامعة، بأقسام العلوم الاقتصادية وعلوم التسيير والعلوم التجارية جامعة ورقلة وقد خلصت الدراسة أن طلبة جامعة ورقلة لديهم رغبة قوية في العمل الحر ولا يستبعدون فكرة التوجه نحو العمل المقاولاتي، وقد أجمع أفراد العينة على أن هناك تأثير عالي للدروس التي تقدمها الجامعة في إطار المقاولة على إمكانياتهم كمقاولين ,وأن عدم توفر التمويل هو العائق الأكثر الذي يحول بينهم وبين التوجه المقاولاتي، كما تبين لنا عند دراسة العلاقة بين التوجه المقاولاتي والبرامج الجامعية أن هناك تأثير منخفض للبرامج الجامعية على توجه الطلبة نحو إنشاء مشاريعهم الخاصة، في حين ظهر في التحليل وجود علاقة ارتباط بين التوجه المقاولاتي والسمات الشخصية وكذالك عوائق التوجه , مما يوحي أن الصفات الشخصية للطالب وعوائق التوجه المقاولاتي هيا المتحكم في توجه طلبة جامعة ورقلة نحو العمل المقاولاتي وليس البرامج الجامعية .This study aimed to determine the role of university programs in enhancing students, orientation towards entrepreneurial work, as the descriptive analytical approach was relied on using the questionnaire distribution method. University of Ouargla The study concluded that the students of the University of Ouargla have a strong desire for self-employment and do not exclude the idea of heading towards contracting work, and the sample members agreed that there is a high impact of the lessons offered by the university in the framework of entrepreneurship on their capabilities as entrepreneurs and that the lack of funding is the most obstacle that It prevents them from the entrepreneurial orientation, as we found when studying the relationship between the entrepreneurial orientation and university programs that there is a low impact of the university programs on the students’ orientation towards establishing their own projects, while it appeared in the analysis that there is a correlation between the entrepreneurial orientation and personal traits as well as orientation obstacles, which suggests The personal characteristics of the student and the obstacles to the entrepreneurial orientation are what control the orientation of the students of the University of Ouargla towards the entrepreneurial work, not theuniversity programs.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة قاصدي مرباح ورقلةen_US
dc.subjectالمقاولة المقاولen_US
dc.subjectالتعليم المقاولاتيen_US
dc.subjectالبرامج الجامعيةen_US
dc.subjectالتوجه المقاولاتيen_US
dc.subjectentrepreneurshipen_US
dc.subjectentrepreneurship educationen_US
dc.subjectentrepreneurial orientationhoesen_US
dc.subjectuniversiten_US
dc.subjecthoesen_US
dc.titleدور برامج التعليم الجامعي في تعزيز التوجه نحو العمل المقاولاتيدراسة حالة: عينة من طلبة كلية العلوم الاقتصادية والعلوم التجارية وعلوم التسيير جامعة -ورقلة -en_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département des sciences de gestion - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
benhajira-azri.pdf3,73 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.