Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/32835
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorالهلة, محمد-
dc.contributor.author­ خضرة خليف-
dc.contributor.author­ حكيمة عبيد-
dc.date.accessioned2023-05-02T15:43:21Z-
dc.date.available2023-05-02T15:43:21Z-
dc.date.issued2022-06-11-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/32835-
dc.descriptionإدارة الأعمالen_US
dc.description.abstractعلى جمع البيانات من خلال الكتب والرسائل الجامعية والملتقيات والمجلات، أما الجانب التطبيقي إعتمدنا على المنهج التحليلي من خلال إجراء المقابلة والملاحظة تضمنت أسئلة متعلقة بالإدارة الإلكترونية وجودة الخدمات الصحية، تصب في فرضيات الدراسة، وقد تم طرحها على موظفي مستشفى محمد بوضياف- ورقلة، وقد أظهرت نتائج الدراسة مايلي: • أن الإدارة الإلكترونية كأحد أساليب الإدارة الحديثة التي يمكن للمؤسسات الإستشفائية تبنيها هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على دور الإدارة الإلكترونية في تحسين جودة الخدمات الصحية وتحديد آثرها في تحسين مستوى جودة الخدمة في مستشفى محمود بوضياف _ ورقلة ومدى استخدام أدوات الإدارة الإلكترونية في المستشفى؛ ولتحقيق ذلك تم استخدام المنهج الوصفي في الجانب النظري بالاعتماد والإستفادة من تطبيقاتها في تحسين جودة الخدمات الصحية؛ • يقدم مستشفى محمد بوضياف ورقلة خدمات صحية ذات جودة عاليةتلبي احتياجات المرضى؛ • ضرورة توفر هيئة إدارية قادرة على إستخدام نظام المعلومات في مستشفى محمد بوضياف ورقلة؛ • الحاجةإلى تواجدالمبرمج ينال قادرين على تصميم وتطويرالبرامج الإلكترونيةen_US
dc.description.abstractThis study aimed to identify the role of electronic management in improving the quality of healthservices and to determine its impact on improving the level of service quality in Mahmoud Boudiaf Hospital - Ouargla, and the extent to which electronic management tools are used in the hospital. To achieve this, the descriptive approach was used in the theoretical side, based onplural data Through books, university theses, and meetings As for the practical side, we relied on the analytical approach through conducting the interview and observation, which included questions related to electronic management and the quality of health services, which fall into the hypotheses of the study, and they were put to the staff of Mohamed Boudiaf Hospital - Ouargla, and the results of the study showed the following: • Electronic management as one of the modern management methods that hospital institutions can adopt and benefit from its applications to improve the quality of health services; the needto meexistenceprogrammersthe ableon medesignand developmentSoftwaree-mail . • • Hospital Mohamed Boudiaf Ouargla provides high quality health servicesmeet the needs of patients; • The need for an administrative body capable of using the information system in Mohamed Boudiaf Hospital, Ouargla; services and to determine its impact on improving the level of service quality in Mahmoud Boudiaf Hospital - Ouargla, and the extent to which electronic management tools are used in the hospital. To achieve this, the descriptive approach was used in the theoretical side, based onplural data Through books, university theses, and meetings As for the practical side, we relied on the analytical approach through conducting the interview and observation, which included questions related to electronic management and the quality of health services, which fall into the hypotheses of the study, and they were put to the staff of Mohamed Boudiaf Hospital - Ouargla, and the results of the study showed the following: • Electronic management as one of the modern management methods that hospital institutions can adopt and benefit from its applications to improve the quality of health services; the needto meexistenceprogrammersthe ableon medesignand developmentSoftwaree-mail . • • Hospital Mohamed Boudiaf Ouargla provides high quality health servicesmeet the needs of patients; • The need for an administrative body capable of using the information system in Mohamed Boudiaf Hospital, Ouargla;-
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة قاصدي مرباح ورقلةen_US
dc.subjectجودة خدمات مستشفى صحيةen_US
dc.subjecthealth serviceen_US
dc.subjectquality of health servicesen_US
dc.subjectTraditional managementen_US
dc.subjectserviceen_US
dc.subjectelectronic managementen_US
dc.subjectخدمة صحيةen_US
dc.subjectخدمةen_US
dc.subjectإدارة إلكترونيةen_US
dc.subjectإدارة تقليدية-
dc.titleدور الإدارة الالكترونية في تحسين جودة الخدمات الصحية دراسة حالة مستشفى محمد بوضياف بورقلة- الجزائر خلال الفترة الممتدة ما بين 15/02/2022 إلى غاية 19/05/2022.en_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département des sciences de gestion - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
klif-abid.pdf1,59 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.