Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33090
Title: المجاز العقلي وعلاقاته وبلاغته
Authors: عايدة زعلوك
Keywords: mental metaphor
its development
its relations
its rhetoric
Issue Date: 1-Jun-2023
Series/Report no.: Volume 11, Numéro 2 2023;
Abstract: The word “metaphor” first appeared at the hands of Abu Ubaidah (d. 210 AH) in his book “Metaphor of the Qur„an.” Then Al-Jahaht (d. 255 AH) was the first Mu'tazili to use metaphor in interpretation, and he used it in the sense corresponding to the truth, and made it reveal a facet of the statement, just as the people of metaphor were denied in general. It was also rejected by Ibn al-Qadhi in the fourth century "d. 335 AH", who is a Shafi'i, and Abu Muslim alAsbhani "d. 370 AH" and others to deny metaphor. But the majority of the Sunnis, the Mu'tazila, and the Ash'aris believed otherwise. Metaphor - according to them - is not a lack of expression. On the contrary, it is a richness of expression unique to the language, and there is no suspicion of lying in it This similarity between Ibn Qutayba and Ibn Rasheeq Ali, after the distance between them, confirms the keenness of the speakers to completely deny the suspicion of lying from the metaphor, and the suspicion of lying in this metaphor raises Imam Abd al-Qaher, and makes him describe whoever said this suspicion as a great mess, Al-Mubarrad mentioned the mental metaphor In his book "Al-Kamil", although he was not mentioned by his name Al-Farra' also talked about it in his book "The Meanings of the Qur'an" and benefited from the previous ones, such as Kesibawayh and Abi Ubaidah. The research dealt with the definition of mental metaphor, its relations and rhetoric. جاء لفظ " المجاز " أو ل ما ظهر على يد أبي عبيدة ( ت 210 هـ ) في كتابه " مجاز القرآن "، ثم استعمل الجاحط ( ت 255 هـ ) هو أول معتزلي المجاز في التأويل ، ويستخدمه بالمعنى المقابل للحقيقة ، ويجعله كاشفاً لوجه من وجوه البيان ، كما أنكر قوم المجاز عامة فيقول السيوطي : ( رفض المجاز الظاهرية في القرن الثالث ، ...... ، كما رفضه أيضاً ابن القاض في القرن الرابع " ت 335 هـ " وهو من الشافعية ، وأبو مسلم الأصبهاني " ت 370 هـ " وغيرهم إلى إنكار المجاز لكن جمهور أهل السنة والمعتزلة والأشاعرة كانوا يرون خلاف ذلك فالمجاز – عندهم – ليس عجزاً في التعبير على العكس من ذلك أنه ثراء في العبارة تنفرد به اللغة ، وليست فيه شبهة الكذب وهذا التشابه بين ابن قتيبة وابن رشيق على بعدما بينهما ، يؤكد حرص المتكلمين على نفي شبهة الكذب من المجاز نفياً تاماً ، وشبهة الكذب في المجاز هذه تثير الإمام عبد القاهر ، وتجعله يصف من قال بهذه الشبهة ، بأنه يخبط خبطاً عظيماً ، ،ذكر المبرد المجاز العقلي في كتابه " الكامل " وإن كان لم يذكر باسمه كما تحدث عنه الفراء في كتابه " معاني القرآن " واستفاد من السابقين كسيبويه وأبي عبيدة، وتناول البحث تعريف المجاز العقلي وعلاقاته السببية والزمانية والمكانية والمصدرية والفاعلية والمفعولية بالشواهد ثم وضحت بلاغة المجاز في الشواهد
Description: الذاكرة
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33090
ISSN: 2335-125X
Appears in Collections:Dakra numero-21 2023 (V11 N2)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
05.pdf223,2 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.