Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33244
Title: البعد الأديولوجية في رواية تيميمون لرشيد بو جدرة
Authors: أحمـد التجاني, سي كبير
حسناوي, رحيمة
Keywords: علم الأفكار
التوجهات الجماعية
الهوية
La philosophie
les orientations collectives
l'identité
Ideas of thought
collective orientations
identity
Issue Date: 2023
Publisher: université Kasdi Merbah-Ouargla
Abstract: تعتبر الروايّة جنسا منفتحا لها إمداداتها وابدالاتها، لا تعترف بالحدود التي وضعت الأجناس الأدبيّة في قوالب شكليّة مضبوطة، فخلقت من نفسها عالما تتماهى في ظله الحواجز والمسميات، فتبنت الأيديولوجيا بأنواعها (السّياسيّة، الدينيّة...) ولامست خلفياتها كمنهج وذهنيّة وعقائد فكريّة وأدرجتها ضمن مجريات الرّوايّة ومتنها وكيانها، فكانت جزءا من نظامها السّردي المطّول، محاولة البحث عن الجماليّة بمعطيات واقعيّة وأخرى تخييليّة. وقد اتكأ رشيد بوجدرة في روايته تيميمون على العنصر الأيديولوجي الذاتي والجمعي محاولا بيان الهواجس والأهواء والأفكار الدّاخليّة والخارجيّة، متطرقا في ذلك إلى المعتقد الديني والغرائز الجنسيّة، مشيرا إلى جماليات المكان وأثرها النّفسي لمدينة تيميمون العريقة بتراثها وعمقها الحضاري.  
La roman est considérée comme un genre ouvert avec ses approvisionnements et ses échanges, elle ne reconnaît pas les frontières imposées par les genres littéraires dans des structures formelles rigides. Elle a créé son propre monde où les barrières et les dénominations se rencontrent. Elle a adopté l'idéologie dans toutes ses formes (politique, religieuse...) et a touché ses arrière-plans en tant que méthode, mentalité, croyances intellectuelles, les intégrant au récit, au texte et à son entité, faisant partie de son système narratif étendu, une tentative de recherche de l'esthétique avec des données réalistes et d'autres imaginaires. Rachid Boudjedra s'est appuyé dans son roman "Timimoun" sur l'élément idéologique individuel et collectif, essayant d'exprimer les préoccupations, les aspirations et les idées internes et externes, abordant la croyance religieuse et les pulsions sexuelles, soulignant l'esthétique de l'endroit et son impact psychologique sur la ville antique de Timimoun avec son héritage et sa profondeur civilisationnelle.
The novel is a genre characterized by its openness, allowing for a dynamic interplay of resources and substitutions. It challenges the conventional boundaries that literary genres have imposed with their rigid formal structures. Instead, it creates a world where barriers and labels converge, embracing various ideological manifestations such as political and religious ideologies. Furthermore, it delves into the underlying frameworks of ideology, encompassing methodologies, mindsets, and intellectual convictions, seamlessly integrating them within the narrative flow, textual composition, and overall essence of the novel. This incorporation becomes an integral part of the extensive narrative system, serving as an attempt to explore aesthetics through a fusion of realistic and imaginative elements. In his novel "Timimoun," Rachid Boudjedra strategically draws upon the self and collective ideological elements, endeavoring to articulate internal and external concerns, desires, and ideas. Moreover, he sheds light on the aesthetic allure of the venerable city of Timimoun, with its rich cultural heritage and profound historical significance.  
Description: الميدان : اللغة والأدب العربي الشعبة : الأدب العربي التخصص: أدب عربي حديث ومعاصر
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33244
Appears in Collections:Département de Langue Arabe - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
حسناوي-رحيمة.pdf475,62 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.