Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33464
Title: استخدام الألواح الإلكترونية في العملية التعليمية وأثرها على التحصيل الدراسي لدى تلاميذ الطور الابتدائي بولاية ورقلة دراسة ميدانية على عينة من أساتذة ابتدائيتي المجاهد شيباني محمد بالمخادمة و المجاهد عسال السعيد
Authors: الزاوي, محمد الطيب
بن عمر, ملاك
بن ناجي, غفران
Keywords: الألواح الإلكترونية
العملية التعليمية
التحصيل الدراسي
Issue Date: 2023
Publisher: univ-ouargla
Abstract: أصبحت التكنولوجيات الرقمية اليوم، تستخدم في أداء المهام اليومية مثل التعامل مع حركة المرور أو دفع الفواتير وكذا في العديد من المجالات منها الصحة، الزراعة، البيئة . ومن بين مجالات استخدام هذه الوسائل التكنولوجية : العملية التعليمية . و من هذا المنظور تطرقت الدراسة إلى أحد الوسائل التكنولوجيا الحديثة، ألا وهي الألواح الإلكترونية التي تعتبر حديثة العهد على المجتمع الجزائري داخل المؤسسات التربوية التعليمية، ومن خلال هذا البحث تم التعرف على مجالات استخدام هذه الألواح الإلكترونية في العملية التعليمية وكذا الكشف عن الآثار الناتجة عن استخدام هذه التكنولوجيا الرقمية ومعرفة درجة تحكم التلاميذ بهذه الوسيلة . و قد اعتمدت هذه الدراسة على نظرية الاستخدامات والاشباعات التي تهتم بجمهور هذه الوسيلة من حيث استخدامهم لها والاشباعات المحققة. تم انتهاج المنهج الوصفي بأسلوب دراسة الحالة، في ما اعتمد في مجتمع البحث على مجموعة من الأساتذة : أساتذة ابتدائية المجاهد شيباني محمد بالمخادمة وأساتذة ابتدائية المجاهد عسال السعيد أفران، حيث تم إجراء مقابلات وطرح بعض الأسئلة حول الموضوع المراد البحث فيه . وتوصلت الداراسة إلى أن تلاميذ الطور الثاني لابتدائيتي المجاهد شيباني محمد والمجاهد عسال السعيد يستخدمون الألواح الإلكترونية في حصص القراءة، الظواهر النحوية والصرفية، السندات والصور. كما أن المعيقات التقنية التي تواجه استخدام الألواح الإلكترونية في العملية التعليمية لدى تلاميذ الطور الثاني لابتدائيتي المجاهد شيباني محمد والمجاهد عسال السعيد تتمثل في نفاذ شحن البطارية، الخروج من تطبيق مكتبتي. هناك مستوى تركيز كبير من طرف التلاميذ في ظل استخدام هذه التقنية الحديثة (الألواح الإلكترونية )، وقد انعكست إيجابا أكثر على نتائج التلاميذ الموسمية وتحصيلهم الدراسي. كما أنهم يتميزون بدرجة تحكم عالية في استخدام الألواح الإلكترونية.
Today, digital technologies are used to perform daily tasks such as dealing with traffic or paying bills, as well as in many fields, including health, agriculture, and the environment. Perhaps the great spread of these technologies and the great diversity that these means have in terms of contents have become used even in the education process. we considered our study one of those means . It is the tablette, which is considered lately to the Algerian etablissement , and we wanted to know where it's used in the educational process, as well as Detecting the effects resulting by using it , and knowing how much the students are controling this means. And we have relied in this study on the theory of uses and gratifications that are concerned with the audience of this method in terms of their use of it and the gratifications achieved. We followed the descriptive approach in a case study method, in what we relied in the research community on a group of teachers: elementary teachers of Mujahid Shibani Muhammad and elementary teachers of Mujahid Assal Al-said. We conducted interviews and asked some questions about the subject to be researched. In our study, we found that the second stage primary students, Mujahid Shibani Muhammad and Mujahid Assal Al-said, used the tablette in reading classes, grammatic and morphological phenomena, bonds and pictures. In addition, the technical obstacles facing the use of tablette in the educational process for the students of the second stage of the elementary schools, Mujahid Shibani Muhammad and Mujahid Assal Al-said, are the depletion of the battery charge, and the exit from the Maktabati application . there is a high level of concentration on the part of students in light of the use of this modern technology (the tablette ) , and it has reflected more positively on the result of students and their academic achievement . they also have a high degree of control over the use of tablette.
Description: تخصص: سمعي بصري
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33464
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ben omar-malak.pdf1,77 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.