Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33510
Title: دور الحملات الاعلامية في توعية الشباب بأهمية التكوين المهني -دراسة ميدانية على عينة من متربصي مركز التكوين المهني والتمهين محجوبي احمد الرويسات -
Authors: غوتي, زياني
بن كريمة, محمد الهاشمي
شعيب, عبد الحكيم
Keywords: الحملات الإعلامية
التوعية
الشباب
التكوين المهني
Issue Date: 2023
Publisher: univ-ouargla
Abstract: تهدف الدراسة إلى معرفة دور الحملات الإعلامية في توعية الشباب بأهمية التكوين المهني، وقد تم تطبيقها على عينة من شباب المتربصين بالتكوين المهني والتمهين محجوبي أحمد الرويسات. حيث تم الاعتماد على أسلوب العينة العشوائية إذ بلغ عددهم 63 مفردة من أصل 635. قد قمنا بالإجابة على التساؤل الرئيسي لهذه الدراسة "كيف تساهم الحملات الإعلامية في توعية الشباب بأهمية التكوين المهني؟" وللإجابة عليه اعتمدنا في الدراسة على المنهج المسحي وذلك باستعمال أداة الإستبيان لجمع البيانات من المبحوثين، حيث قسمت الدراسة إلى جانب منهجي وجانب تطبيقي الذي تم فيه التحقق من صحة الفرضيات. وقد توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج أهمها: ✓ توصلت الدراسة الى أن الحملات على الأنترنت هي أكثر مصدرلتوعية وتعرف الشباب على التكوين المهني، لتوفيره محتوى متنوع ومفيد حول التكوين المهني ✓ يتبين أن السبب الرئيسي الذي يدفع الأشخاص للالتحاق بالتكوين المهني هو تحسين فرص العمل. ✓ يظهر أن التخصص الأكثر إختيارا في التكوين المهني هي "عامل في الميكرو معلوماتية". ✓ تشير النتائج على تأثير ومساهمة الحملات الإعلامية في إنضمام الشباب لمركز التكوين المهني من خلال التوجيه وتشجيع الشباب وتحسين معرفتهم بأنواع التكوين المهني المتاحة، مما يعزز الفهم والوعي بالفرص المتاحة ويزيد إهتمام الأفراد بالتكوين المهني.
The study aims to learn about the role of media campaigns in raising young people's awareness of the importance of vocational training. It has been applied to a sample of young people attending vocational training and apprenticeship Mahjoubi Ahmed alruissat. The random sample method was based on 63 individuals out of 635. We have answered the main question of this study, "How do media campaigns contribute to raising young people's awareness of the importance of vocational training?" In response, we adopted the survey curriculum using the questionnaire tool to collect data from researchers. The study was divided into a methodological and applied aspect in which hypotheses were verified. The study found a series of findings, the most important of which were: The study found that online campaigns are the most informative and familiarized young people with vocational training, providing diverse and useful content about vocational training. ✓shows that the main reason for people's entry into vocational training is to improve employment opportunities. The main reason for people's entry into vocational training is to improve employment opportunities. shows that the most selected specialization in vocational training is a "micro informatics worker." The results indicate the impact and contribution of information campaigns to young people's entry into the Vocational Training Centre through mentoring, encouraging young people and improving their knowledge of available types of vocational training, thus enhancing understanding and awareness of opportunities and increasing individuals' interest in vocational training.
Description: التخصص: الإتصال الجماهيري والوسائط الجديدة
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33510
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ben krima-mohamed elhachemi.pdf1,66 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.