Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33556
Title: دور الفيس بوك في الترويج للحملات التطوعية البيئية دراسة مسحية على عينة من طلبة اتصال جماهيري ووسائط جديدة جامعة ورقلة.
Authors: بوكرموش, عيسى
الداوي, عبد المنعم
رحموني, شهرزاد
Keywords: الفيس بوك
الترويج
الحملات التطوعية
البيئة
عينة من طلبة اتصال جماهيري ووسائط جديدة
جامعة ورقلة
Issue Date: 2023
Publisher: univ-ouargla
Abstract: هدفت هذه الدراسة إلى معالجة موضوع (دور الفيس بوك في الترويج للحملات التطوعية البيئية دراسة مسحية على عينة من طلبة اتصال جماهيري ووسائط جديدة جامعة ورقلة)، تم أجراء الدراسة الميدانية على طلبة اتصال جماهيري ووسائط جديدة جامعة ورقلة، حيث تمثل مجتمع الدراسة في (70) طالب وطالبة، حيث تم اختيارها عشوائيا، وقد تم الاعتماد في دراستنا على المنهج المسحي في عملية تجميع البيانات وتصنيفها وتحليلها لبنود الاستبيان، حيثخلصت نتائج الاستبيان للإجابة على تساؤلات التالية: • كيف يساهم الفيس بوك في الترويج للحملات التطوعية البيئية لدى طلبة الإعلام والاتصال بجامعة ورقلة ؟ • ما هي عادات وأنماط استخدام موقع الفيس بوك لدى طلبة قسم علم الاتصال بجامعة ورقلة؟ • ما هي تفضيلات أفراد العينة للموضوعات والأنشطة البيئية على الفيس بوك؟ • ما هي اتجاهاتهم نحو الحملات التطوعية البيئية التي يطلقها الفاعلون عبر الفيس بوك؟ وقد توصلنا الى النتائج التالية : لعب فيسبوك دورا مهما في الترويج للحملات التطوعية البيئية لدى الطلاب الجامعيين قد كان مهماً ولافتاً للانتباه، فبفضل وسائل التواصل الاجتماعي التي يوفرها فيسبوك، يمكن للمنظمات البيئية والجمعيات الخيرية والأفراد الترويج لحملاتهم التطوعية بشكل فعّال واسع النطاق، والتواصل مع المهتمين بالقضايا البيئية بسهولة ويسر، كما أن فيسبوك يساعد على توفير منصة للتفاعل والتواصل بين الطلاب الجامعيين الذين يهتمون بالقضايا البيئية والمنظمات والجمعيات التي تعمل في هذا المجال. وفي الأخير حاولنا الخروج بعدد من المقترحات وخاتمة لموضوع دراستنا.
This study aimed to address the topic (the role of Facebook in promoting environmental volunteer campaigns an exploratory study on a sample of public communication students and new media and Ouargla), the field study was conducted on public communication students and new media and Ouargla, where the study community represents (70) A student, as it was chosen randomly, and our study was relied on on the descriptive analytical approach in the process of analyzing and emptying data through the qualification of the questionnaire provisions, where the results of the questionnaire were concluded to answer the followin question: • Does Facebook contribute to promoting environmental voluntary campaigns among media and communication students at the University of Ouargla? • What are the habits and patterns of using Facebook for students of the Department of Communication Science at Ouargla University? • What are the preferences of the sample members of environmental topics and activities on Facebook? • What are their trends towards the environmental voluntary campaigns launched by actors via Facebook? We have reached the following results: Facebook played an important role in promoting environmental volunteer campaigns among university students. It was important and eye-catching. Thanks to the social media provided by Facebook, environmental organizations, charities and individuals can effectively promote their volunteer campaigns on a large scale, and communicate with those interested in environmental issues easily and easily. Facebook also helps provide a platform for interaction and communication between university students who are interested in environmental issues and organizations and associations working in this field. Finally, we tried to come up with a number of proposals and a conclusion of the subject of our studies.
Description: التخصص: اتصال جماهيري والوسائط الجديدة
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33556
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
daoui-abdelmounim.pdf779,23 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.