Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33615
Title: اليوتيوب و الترويج للسياحة في الجزائر - دراسة تحليلية لقناة "خبيب" على اليوتيوب-
Authors: غوتي, زياني
حمدي, سامية
شريفي, إخلاص
Keywords: يوتيوب
ترويج
سياحة
Issue Date: 2023
Publisher: univ-ouargla
Abstract: تبحث هذه الدراسة في موضوع مهم و حديث وهو الدور الذي تلعبه قنوات اليوتيوب في الترويج للسياحة في الجزائر كدراسة وصفية تحليلية ، حيث تعتبر مصادر التراث الثقافي و الطبيعي الذي تمتاز به الجزائر من أهم العوامل التي من شأنها جذب السياح إليها ، إعتمدت هذه الدراسة على منهج تحليل المضمون بحيث تم جمع البيانات و المعلومات بإستخدام العينة القصدية في إختيار فيديوهات الدراسة في قناة "خبيب" حيث أن العينة إحتوت على 10 فيديوهات وتم إستخلاص عدة نتائج منها : *أهم الأساليب الفنية المستخدمة في عرض المحتوى السياحي في قناة "خبيب" وهي: الروبورتاج بالدرجة الأولى لأنه يعتبر أسلوبا فعالا في وصف و توصيل الرسالة بشكل أوضح ، ثم تليها المقابلة التي بدورها تعتبر نوع صحفي ناجح في الحصول على المعلومات الصحيحة . * ما قدمته قناة "خبيب" عن السياحة في الجزائر يمكن إعتباره إشهارا فعالا في الترويج للسياحة في الجزائر وذلك لتركيز قناة "خبيب" على الجانب الإيجابي لقطاع السياحة من خلال إبراز جمال المناطق السياحية و أهم المقومات السياحية التي تمتاز بها الجزائر .
This study examines an important and modern topic,which is the role of Youtube channels in promoting tourism in Algeria ,as a descriptive and analytical study.The cultural and natural heritage resources that distinguish Algeria are considred among the most important factors that attract tourists to the country.This study employed a content analysis methodology , where data and information were collected using purposive sampling of videos from the “khoubaib” channel.the sample included 10 videos , and several findings were extracted from the study , including : *the most important technical methods used in displaying tourism content in “khoubaib” channel is the reportage because it’s considred an effective method in describing and communicating the message clearer, then followed by the interview , which considered a successful type of journalist in obtaining the correct information. * what was presented by « khoubaib » channel about tourism in Algeria can be considered an effective advertisement in promoting tourism in Algeria ,in order to focus “khoubaib” channel on the positive side of the tourism sector by highlighting the beauty of the tourist area and the most important tourism components that characterize Algeria
Description: شعبة إتصال جماهيري ووسائط جديدة
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33615
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
hamdi-samia.pdf513,58 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.