Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33749
Title: دور اليوتيوب في دعم التحصيل العلمي للطلبة الجامعيين دراسة مسحية على عينة من طلبة قسم الاعلام والاتصال جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Authors: زياني, غوتي
بالشوع, العيد
بن سعدية, محمد
Keywords: مواقع التواصل الاجتماعي
اليوتيوب
التحصيل العلمي
الطلبة الجامعيين
Issue Date: 2023
Publisher: univ-ouargla
Abstract: تهدف الدراسة إلى دور موقع اليوتيوب في التحصيل العلمي للطلبة الجامعين من قسم علوم الاعلام والاتصال لجامعة قاصدي مرباح ورقلة وهذا بعدما اصبحت مواقع التواصل الاجتماعي طرق وسائل ذا أهمية كبيرة في اكتساب المعارف العلمية في طور التعليم العالي ومختلف الأطوار. حيث تم الاعتماد على أسلوب العينة العشوائية حيث بلغ عددهم 70 طالب وطالبة من قسم علوم الاعلام والاتصال بجامعة قاصدي مرباح ورقلة. واعتمدنا في الدراسة على المنهج الوصفي وذلك باستعمال استبيان لجمع البيانات من المبحوثين، كما اعتمدنا في هذه الدراسة على المدخل النضري المتمثل في نظرية الاستخدامات والإشباعات لتفسير مشكلة البحث. حيث قسمت الدراسة إلى جانب منهجي وجانب تطبيقي الذي تم فيه التحقق من صحة الفرضيات. وقد توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج أهمها أن لليوتيوب دور هام في اكتساب المعارف العلمية لطلبة قسم علوم الاعلام والاتصال. كما أن أغلب الطلبة يستخدمون هذا الموقع لأنه سهل الاستخدام ومجاني في اقل من ساعة بمفردهم في الفترة الليلية. باستخدام الهاتف النقال في البيت بدرجة اولى ثم بعده الاقامات الجامعية وأخيرا الكلية. اوضحت النتائج أن الطلبة يستخدمون اليوتيوب في المجال الدراسي بدرجة متوسطة تقريبا. وأنهم يلجؤون لليوتيوب في المجال الدراسي لأن المحتوى الذي يشاهدوه يأخذوه من طرف أساتذة ومختصين. وأن القناة المتداولةUniversité dz) )
ThisStudy aims to examine the role of YouTube in the academic achievement of university students in the Department of Information and Communication Sciences at Kasdi Merbah University in Ouargla. Social media platforms have become important means of acquiring scientific knowledge in higher education and various educational stages. The study adopted a random sampling method, with a total of 70 male and female students from the Department of Information and Communication Sciences at Kasdi Merbah University participating in the study. The research design utilized a descriptive approach, employing a questionnaire to collect data from the participants. The study also relied on the theoretical framework of the Uses and Gratifications Theory to explain the research problem. The study was divided into a theoretical aspect and an applied aspect, in which the hypotheses were tested for validity. The study yielded several key findings, including the significant role of YouTube in acquiring scientific knowledge for students in the Department of Information and Communication Sciences. Most students use YouTube because it is user-friendly, free, and can be accessed individually in the evening hours. They primarily use mobile phones for accessing YouTube, followed by university residences and, finally, the college itself. The results indicated that students utilize YouTube moderately in their academic studies and turn to the platform because the content they view is provided by professors and experts. The popular channel among them is "Université dz."
Description: التخصص: الاتصال الجماهيري الوسائط الجديدة
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33749
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ben saadia-mohamed.pdf1,26 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.