Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33766
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorحجاج, عبد الرؤوف-
dc.contributor.authorهني, زينب الزهراء-
dc.contributor.authorمقراني, مارية-
dc.date.accessioned2023-09-07T11:24:59Z-
dc.date.available2023-09-07T11:24:59Z-
dc.date.issued2023-06-19-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33766-
dc.descriptionإدارة أعمالen_US
dc.description.abstractتهدف هذه الدراسة إلى معرفة أثر إعادة هندسة العمليات الإدارية بالتركيز على الأبعاد (دعم الإدارة العليا، الإستراتيجية، تكنولوجيا المعلومات والإتصال، تمكين العاملين، الإستعداد للتغيير) على تحسين الأداء التنظيمي من خلال محاور (رضا الزبون، الأداء العملياتي، الأداء المالي، النمو والتعلم) في مؤسسة اتصالات الجزائر، وذلك لمعرفة علاقة بينهم. تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي و الإعتماد على الإستبيان كأداة لجمع البيانات،حيث أجريت الدراسة على عينة قدرت ب 80 فرد من إجمالي عمال مؤسسة اتصالات الجزائر، وتم استخدام برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الإجتماعية SPSS 25 لمعالجة البيانات. توصلت الدراسة إلى عدة نتائج منها: مستوى توفر كل من إعادة هندسة العمليات الإدارية والأداء التنظيمي مرتفع في مؤسسة محل الدراسة، كما توصلنا على أن هناك علاقة طردية قوية بين إعادة هندسة العمليات الإدارية والأداء التنظيمي في المؤسسة محل الدراسة، يوجد أثر لأبعاد إعادة هندسة العمليات الإدارية بمستويات مختلفة على التوالي بعد تكنولوجيا المعلومات والإتصال،دعم الإدارة العليا،تمكين العاملين، إستراتيجية، الإستعداد للتغيير.en_US
dc.description.abstractThis study aims to know the impact of administrative process re-engineering focusing on the dimensions (senior management support, strategy, information and communication technology, employee empowerment, readiness for change) on improving organizational performance through the axes (customer satisfaction, operational performance, financial performance, growth and learning) in Algeria Telecom, in order to know a relationship between them. The descriptive analytical approach and reliance on the questionnaire were used as a tool for data collection, where the study was conducted on sample estimated at 80 individuals from the total workers of Algeria Telecom, and the statistical package program for social sciences SPSS 25 was used to process the data. The study reached several results, including: the level of availability of both administrative process reengineering and organizational performance is high in the institution under study, and we also found that there is a strong positive relationship between administrative process reengineering and organizational performance in the institution under study, there is an impact of the dimensions of administrative process reengineering at different levels, respectively after information and communication technolog. Senior management support. Empowering employees. The strategy. Prepare for change.-
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة قاصدي مرباح – ورقلةen_US
dc.subjectإعادة هندسة عمليات إداريةen_US
dc.subjectأداء التنظيميen_US
dc.subjectتكنولوجيا معلومات وإتصالen_US
dc.subjectدعم إدارة علياen_US
dc.subjectAlgeria Telecomen_US
dc.subjectاتصالات الجزائرen_US
dc.subjectOrganizational Performanceen_US
dc.subjectAdministrative Process Re-engineeringen_US
dc.subjectOrganizational Performanceen_US
dc.subjectSenior Management Supporten_US
dc.subjectICTen_US
dc.titleأثر إعادة هندسة العمليات الإدارية في تحسين الأداء التنظيمي دراسة ميدانية بمؤسسة اتصالات الجزائر ورقلةen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département des sciences de gestion - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
mekrani-hani.pdf4,49 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.